• Ubehaget i samfunnsfag 

      Stenersen, Christian Jelvez (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke opplevelser lærere har, knyttet til ubehagelige temaer i samfunnsfag. Motivasjonen for å undersøke dette nærmere, har kommet av at jeg selv har vært i ubehagelige ...
    • Ufrivillig skolefravær- fra empiri til teori 

      Bakken, Eileen Jeanette (Master thesis, 2023)
      Oppgaven utforsker hvilke faktorer som er viktige i tilbakeføringen av en elev til skolen der det er langvarig fravær. Den tar også for seg hvilke utfordringer laget rundt eleven har støtt på i arbeidet med dette.
    • Ufrivillig skolefravær: En undersøkelse av læreres holdninger, erfaringer og oppfatninger 

      Pedersen, Eirin Grinde (Master thesis, 2023)
      De siste årene har det blitt et noe økt fokus på skolevegring eller ufrivillig skolefravær. Selve problematikken og oppmerksomheten rundt vokser, men det er fortsatt en uklarhet i problematikkens omfang og alvorlighetsgrad. ...
    • Ungdomsskolelæreres erfaringer med stille elever og deres deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter i matematikk 

      Eskilt, Marie Ovidie (Master thesis, 2023)
      Forskning viser at elevers deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter er viktig for deres læring (Alexander, 2020). Alle elever har derimot ikke de samme forutsetningene for å delta i denne typen læringsaktiviteter. Det ...
    • Unge jenter, kroppspress og skolens bidrag til forebygging 

      Hvidsten, Ida Kristine (Master thesis, 2023)
      Denne studien har sitt utspring fra to områder: * Ungdata gjennomfører hvert år en omfattende spørreundersøkelse der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det. De siste ti årene har undersøkelsen ...
    • Uteskule og motivasjon i naturfag 

      Berlandstveit, Heidi (Master thesis, 2022)
      Denne studien omhandlar motivasjon hos elevar knytt til bruk av uteskule på mellomtrinnet. Hensikta med undersøkinga var å finne ut om bruk av uteskule på mellomtrinnet påverka elevane sin motivasjon for naturfag, og ...
    • Uteundervisning i nærmiljøet 

      Hekne, Maren; Sandvik, Maria (Master thesis, 2023)
      Denne studien har som formål å sette søkelys på et utvalg naturfagslærere på ungdomsskolen og hvordan de bruker uteundervisning i nærmiljøet, da dette er noe vi ønsker å benytte aktivt som fremtidige lærere i naturfag. ...
    • Utforskende arbeidsmåter i ungdomsskolen som kan bidra til dybdelæring - i naturfag 

      Vist, Martin (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien har vært å rette søkelyset mot viktige aspekter innen utforskende arbeidsmåter for å undersøke hvordan disse kan knyttes til dybdelæring hos ungdomsskoleelever i naturfag. Bakgrunnen for dette ...
    • Utforskende matematikk - å kunne skrive, lese og diskutere i utforskende undervisning 

      Gulliksen, Christine Madeleine Moe (Master thesis, 2023)
      I denne kvalitative studien på utforskende matematikk og grunnleggende ferdigheter forsøkes det å belyse problemstillingen: Hvordan blir de grunnleggende ferdighetene fra læreplanen, som omhandler skriftlighet, muntlighet ...
    • Utforskende matematikkundervisning 

      Borge, Hedda Onsum (Master thesis, 2022)
      Temaet i studien er utforskende matematikkundervisning. Bakgrunnen for oppgaven er Fagfornyelsen og utforsking har fått en stor rolle i det nye læreplanverket. Det finnes svært mange, og ulike, beskrivelser av hva utforskende ...
    • Utforskning i KRLE 

      Berntsen, Susann Fredrikke Nyheim (Master thesis, 2022)
      Denne avhandlingen tar for seg problemstillingen «Hvordan forstås og operasjonaliseres utforskning i KRLE?». Den nye læreplanen i KRLE består av 15 kompetansemål, hvor syv av disse inneholder verbet utforske. Begrepet har ...
    • Utviklingen av resonnering i norske matematiske læreverk: Hvilke muligheter blir gitt før og etter Fagfornyelsen? 

      Stavnes, John Anders (Master thesis, 2023)
      Jeg vil i denne masteroppgaven ta for meg matematisk resonnering og dets økte fokus for matematisk kunnskapslæring og forståelse i forskningsmiljøet samt styrende dokumenter (Kunnskapsdepartementet, 2019: Reid, 2002). Med ...
    • - Vi er jo ikke psykologer...: En studie om implementeringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i norskfaget 

      Krogerrecklenfort, Jacqueline (Master thesis, 2022)
      Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er implementeringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i litteraturundervisningen i norskfaget. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvordan ...
    • Working with feedback on written texts in the English classroom: students’ motivation, perceptions and response 

      Bjørkelo, Kristin (Master thesis, 2022)
      This study is about teachers’ feedback on lower secondary school students’ writing and how students respond to it. More specific, it investigates how students’ motivation influences how they treat feedback, what the students ...
    • Å stole på reisen gjennom stedene: om steders betydning for læreres tverrfaglige undervisning i kroppsøving 

      Henriksen, Nicholas Henrik (Master thesis, 2022)
      Dette er en masteroppgave i kroppsøving, ved Universitetet i Sørøst-Norges grunnskolelærerutdanning. Oppgavens tema er steder i skolens nærnaturs betydning for tverrfaglig undervisning i kroppsøving. Teksten som helhet ...
    • Å tegne i Naturfagsundervisningen 

      Mardal, Fride (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne studien er å undersøke muligheter og utfordringer knyttet til det å tegne i naturfag. Dette blir studert i en undervisningsøkt som der elevene skal tegne en modell av drivhuseffekten. Undervisningsopplegget ...
    • Å vurdere elevarbeid med et progresjonsrettet fokus 

      Teien, Kristoffer Kjærås (Master thesis, 2023)
      Denne avhandlingen handler om hvilke metoder lærere bruker i vurderingsarbeidet sitt for å sikre progresjon hos elevene, og rutinene lærere har, med tanke på tidsbruk per elev og omstendigheter rundt hvordan lærere driver ...