Et kritisk blikk på profesjonsfaglig digital kompetanse : En kvalitativ dokumentanalyse av det norske Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3050114Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse der jeg ser nærmere på Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), deretter utfører jeg en tematisk innholdsanalyse der begrepet profesjonsfaglig digital kompetanse blir sett i lys av abstraksjonsnivåer av teori, og her vil vi se at mellomnivåteori (Middle-range Theory) blir et viktige abstraksjonsnivå for å forså digital kompetanse, og i det videre arbeidet med å operasjonalisere det som fremstår som et komplekst begrep. Mitt overordne forskningsspørsmål er:
Hva er sentrale utfordringer med Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse som kan kompliserer bruken så vel som den videre utviklingen av rammeverket, og hva kan være anbefalinger til tiltak for å håndtere disse utfordringene?
Dette følges av tre underordnede forskningsspørsmål: 1. Hvilke utfordringer kan knyttes til prosessene og grunnlaget som ledet frem til et ferdig rammeverk?; 2. Hvordan er PfDK-rammeverket relatert til teori?; 3. Hva kan være tiltak for å imøtekomme utfordringene som er belyst i denne oppgaven?
Samtidig med at jeg har gått gjennom og kommenter kildegrunnlaget i det norske PfDK-rammverket, har jeg også undersøkte om det har vært relevante oppdatering av de samme kildene, og jeg finner at det har vært det.
Nøkkelord: Digital kompetanse, digitale ferdigheter, profesjonsfaglig digital kompetanse, PfDK, profesjonsutvikling,