• Kahoot brukt i samfunnsfag 

      Pedersen, Andreas Ek (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre lærere bruker Kahoot i samfunnsfagundervisningen og hva tre lærerne tenker om hvordan skolen tilpasser seg den digitale utviklingen. Skolen og samfunnet blir stadig mer digitalisert, ...
    • Kan gaming være med på å uppe gamet? En casestudie av en gaminggruppe på 8.trinn 

      Hamre, Marianne Røsand (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven har temaet mitt vært bruk av gaming i samfunnsfag. Mer spesifikt har jeg med utgangspunkt i en case, forsøkt å finne svar på hvordan gaming knyttet opp mot læreplanen i samfunnsfag påvirker ...
    • Kan læring av personlig økonomi tidlig i ungdomsskolen bidra til å skape motivasjon i matematikk? 

      Kjerpeseth, Jeane Pereira (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om undervisning som inneholder personlig økonomi kan påvirke elevers motivasjon for å jobbe med matematikk. Tidligere forskning indikerer at undervisning som inneholder ...
    • Karrierelæring i ungdomsskolen 

      Sørhaug, Ingvild Marie (Master thesis, 2022)
      Allerede i ungdomsskolen skal elever ta et utdanningsvalg. Karrierevalget skal være gøy og elevene skal kunne kjenne på at man endelig kan få gjøre det man vil og påvirke egen fremtid. Det er en tid der elevene skal bli ...
    • Kart i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet 

      Ring, Erik Solbakken (Master thesis, 2022)
      En studie av kartets rolle i lærebøker og i samfunnsfagundervisningen.
    • «Kjeft hjelper ikke, de gjør det samme neste time». Elevers opplevelse av lærerens kjeftbruk i klasserommet 

      Selås, Elin Margareth Frisch (Master thesis, 2022)
      Temaet i denne studien er hvordan elever opplever lærerens bruk av kjeft i klasserommet. Dette er valgt i lys av §9a i opplæringsloven, som sier at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, ...
    • Kjønnslikestilling i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet fra 1969 til 2022 

      Stene, Aurora Sire (Master thesis, 2023)
      Det overordnede temaet for denne oppgaven er bærekraftig utvikling med vekt på kjønnslikestilling. Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt om likestilling mellom kjønnene som tema i samfunnsfag. Det har ...
    • Kjønnsrollenes arv i kunst og håndverksrommet 

      Nymoen, Jeanette (Master thesis, 2022)
      Formålet med dette prosjektet er i hovedsak bevisstgjøring om hvordan elever og lærere påvirkes av kjønnsroller i faget kunst og håndverk, noe som i annen rekke kan bidra til eventuelle justeringer av hvordan faget ...
    • Kognitive utfordringer i møte med programmering 

      Skårdal, Kay Arne Kongevold (Master thesis, 2022)
      Denne studien har som formål, å undersøke hvilke kognitive nivåer som finnes i oppgaver med programmering for to norske læreverk i matematikk. For å dekke det nye kompetansemålet innført ved fagfornyelsen (LK20), vil det ...
    • Kongsberg kirke som læringsressurs 

      Blandhoel, Edith Thérese Cabanel (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan lærerne i Kongsberg bruker Kongsberg kirke som læringsressurs i en stedbasert undervisning. Oppgaven er bygd på empirien som er samlet inn gjennom intervju av fire lærere som underviser ...
    • Konkretiser det abstrakte med pedagogisk programmering 

      Holm, Anders (Master thesis, 2022)
      Dette er en kvasieksperimentell studie som undersøker hvordan pedagogisk programmering som et alternativ til vanlig algebraopplæring påvirker effekten på læring av algebra – nærmere bestemt utforming av algebraiske uttrykk. ...
    • Kreativitet i kroppsøving - fra et lærerperspektiv 

      Sveistrup, Elfi Knippen (Master thesis, 2022)
      Dette er en masteroppgave ved Universitetet i Sørøst – Norge. Kroppsøving har lenge vært et omdiskutert fag. Faget har vært preget av en sterk idrettsdiskurs, og mange har stilt spørsmål til fagets fremtid i skolen. En av ...
    • Kritisk tenkning i samfunnsfag 

      Bjørn, Martin Teddy (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven omhandler implementering av kritisk tenkning på ungdomstrinnet. I en kompleks verden med en enorm tilgang på informasjon blir man nødt til å ta valg. Kritisk tenkning har fått en sentral posisjon i skolens ...
    • Kroppsøving med øving i fokus? 

      Fossheim, Synne (Master thesis, 2023)
      Skolen er stadig i endring og utvikling, og gjennom fagfornyelsen har øvingsbegrepet fått større plass i kroppsøvingsfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er et økende behov for å belyse dette begrepet nærmere for å ...
    • Kroppsøving utendørs: Aktualisering av potensielle affordances i skolens uteområde i kroppsøving 

      Snortheimsmoen, Hege; Hønnåshagen, Nina (Master thesis, 2022)
      Abstract will be available on 2024-05-31
    • Kunsten i å gi rom for kritisk lesing 

      Bakås, Thea Karen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan innholdsreklame brukes som inngang til å styrke elevenes kritiske literacy?» I dag eksponeres elevene for enorme tekstmengde hver dag. Kritisk ...
    • Kvantitativ analyse av misoppfatninger knyttet til brøk i tiende trinn 

      Iversen, Martin Løvbakk; Rosland, Birthe Amanda Kanutte (Master thesis, 2022)
      Denne studien dreier seg om misoppfatninger i temaet brøk blant elever på tiende trinn, og har som hensikt å forsøke å avdekke hvilke konsekvenser disse misoppfatningene kan ha for elevenes matematiske kompetanse og om man ...
    • Leselyst på ungdomsskulen 

      Hiim, Liva Rakel Ritland (Master thesis, 2023)
      I denne undersøkinga skal eg svare på problemstillinga: Korleis opplever ungdomsskuleelevar skulen sitt arbeid med å fremje leselyst? For å svare på denne problemstillinga har eg nytta meg av desse forskingsspørsmåla: ...
    • Lesestrategier i Fagfornyelsens læremidler 

      Iversen, Per Anders Solheim (Master thesis, 2023)
      Denne avhandlingen er en kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg læremidler i norskfaget, avgrenset til 5. trinn. Analysen har som formål å besvare problemstillingen «Hvordan støtter et utvalg nye læremidler elevenes ...
    • Litteratur i et livsmestringsperspektiv 

      Nilson, Ingrid Isabell (Master thesis, 2022)
      I denne mastergradsavhandlingen undersøkes det hvordan det tverrfaglige temaet livsmestring ivaretas i arbeid med et læreverk på ungdomstrinnet. Nærmere bestemt har jeg valgt læreverket Norsk 9 fra Cappelen som nylig er ...