Fagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med fagsamtaler som muntlig vurderingsform.
Abstract
Fagsamtale er en muntlig vurderingsform det finnes lite tidligere forskning på. Jeg har selv erfart at vurderingsformen gir elevene et stort læringsutbytte og at den egner seg godt for å få frem refleksjon hos elevene. Denne erfaring har vekket min interesse for å undersøke vurderingsformen nærmere.
For å få mer kunnskap om fagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet har jeg gjennomført kvalitative intervjuer med fire lærere, og undersøkt hvilke erfaringer de har med vurderingsformen. I tillegg knytter jeg funnene mine til tidligere forskning og teori om muntlighet, vurdering og fagsamtalen. Problemstillingen jeg har forsøkt å besvare er denne: «Hvilke erfaringer og opplevelser har lærere på ungdomstrinnet med fagsamtaler som muntlig vurderingsform i norskfaget?».
Analysene av de transkriberte intervjuene viser at lærere anser vurderingsformen som nyttig og læringsfremmende, men at fagsamtaler blir benyttet i liten grad. Særlig blir den sjeldne bruken begrunnet med at vurderingsformen er tidkrevende og byr på en del praktiske utfordringer i gjennomføringen. Fagsamtaler gir ikke et dokumenterbart læringsbevis, noe som gir lærerne utfordringer når de skal dokumentere karaktersetting i norskfaget. Diskusjonen rundt elevers læringsutbytte kontra å dokumentere deres læringsutbytte er viktig, særlig fordi den bidrar til å påvirke lærernes valg av vurderingsmetoder.