Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolem, Marit Skarbø
dc.contributor.authorHildenbrand, Mari Aakre
dc.date.accessioned2022-09-01T16:41:23Z
dc.date.available2022-09-01T16:41:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608125:50771204
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015214
dc.description.abstractFagsamtale er en muntlig vurderingsform det finnes lite tidligere forskning på. Jeg har selv erfart at vurderingsformen gir elevene et stort læringsutbytte og at den egner seg godt for å få frem refleksjon hos elevene. Denne erfaring har vekket min interesse for å undersøke vurderingsformen nærmere. For å få mer kunnskap om fagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet har jeg gjennomført kvalitative intervjuer med fire lærere, og undersøkt hvilke erfaringer de har med vurderingsformen. I tillegg knytter jeg funnene mine til tidligere forskning og teori om muntlighet, vurdering og fagsamtalen. Problemstillingen jeg har forsøkt å besvare er denne: «Hvilke erfaringer og opplevelser har lærere på ungdomstrinnet med fagsamtaler som muntlig vurderingsform i norskfaget?». Analysene av de transkriberte intervjuene viser at lærere anser vurderingsformen som nyttig og læringsfremmende, men at fagsamtaler blir benyttet i liten grad. Særlig blir den sjeldne bruken begrunnet med at vurderingsformen er tidkrevende og byr på en del praktiske utfordringer i gjennomføringen. Fagsamtaler gir ikke et dokumenterbart læringsbevis, noe som gir lærerne utfordringer når de skal dokumentere karaktersetting i norskfaget. Diskusjonen rundt elevers læringsutbytte kontra å dokumentere deres læringsutbytte er viktig, særlig fordi den bidrar til å påvirke lærernes valg av vurderingsmetoder.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med fagsamtaler som muntlig vurderingsform.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel