dc.contributor.advisor | Solem, Marit Skarbø | |
dc.contributor.author | Hildenbrand, Mari Aakre | |
dc.date.accessioned | 2022-09-01T16:41:23Z | |
dc.date.available | 2022-09-01T16:41:23Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6608125:50771204 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3015214 | |
dc.description.abstract | Fagsamtale er en muntlig vurderingsform det finnes lite tidligere forskning på. Jeg har selv erfart at vurderingsformen gir elevene et stort læringsutbytte og at den egner seg godt for å få frem refleksjon hos elevene. Denne erfaring har vekket min interesse for å undersøke vurderingsformen nærmere.
For å få mer kunnskap om fagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet har jeg gjennomført kvalitative intervjuer med fire lærere, og undersøkt hvilke erfaringer de har med vurderingsformen. I tillegg knytter jeg funnene mine til tidligere forskning og teori om muntlighet, vurdering og fagsamtalen. Problemstillingen jeg har forsøkt å besvare er denne: «Hvilke erfaringer og opplevelser har lærere på ungdomstrinnet med fagsamtaler som muntlig vurderingsform i norskfaget?».
Analysene av de transkriberte intervjuene viser at lærere anser vurderingsformen som nyttig og læringsfremmende, men at fagsamtaler blir benyttet i liten grad. Særlig blir den sjeldne bruken begrunnet med at vurderingsformen er tidkrevende og byr på en del praktiske utfordringer i gjennomføringen. Fagsamtaler gir ikke et dokumenterbart læringsbevis, noe som gir lærerne utfordringer når de skal dokumentere karaktersetting i norskfaget. Diskusjonen rundt elevers læringsutbytte kontra å dokumentere deres læringsutbytte er viktig, særlig fordi den bidrar til å påvirke lærernes valg av vurderingsmetoder. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Fagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med fagsamtaler som muntlig vurderingsform. | |
dc.type | Master thesis | |