Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 284
-
Didaktiske perspektiver ved bruk av digitale læringsressurser for elevenes dybdelæring.
(Master thesis, 2020)Gjennom kvalitativt dominert studie har lærer og elevers erfaringer og refleksjoner kommet frem knyttet mot anvendelse av digitale læremidler – og læringsressurser rettet mot elevenes dybdelæring. Formålet med studien er ... -
«Akkurat nå venter jeg bare på at det skal bli min tur». En kvalitativ studie om skoleavbrudd hos unge menn med minoritetsbakgrunn på videregående opplæring.
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven har avbrudd på videregående opplæring som overordnet tema, videre er fokuset på skoleavbrudd hos unge menn med minoritetsbakgrunn som er født utenfor Norge. Skoleavbrudd på videregående skole har vist seg å ... -
«Jeg vil lære matte på norsk, på den norske måten». Elevers storylines om læring i matematikkfaget. Fortellinger fra et flerspråklig klasserom
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien har vært å identifisere storylines ut fra hva elever med ulike språklige og kulturelle bakgrunner forteller om læring i matematikk. Gjennom aksjonsforskning i mitt eget mangfoldige klasserom, over ... -
Læreres syn på tilbakemeldinger i matematikk: En overgangsfase fra mellomtrinnet til ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)I dette studie ønsker jeg å undersøke hvilke faktorer som spiller inn på lærerens formative tilbakemeldinger, for at tilbakemeldingene skal fremme læring og utvikling hos elevene. Tilbakemeldinger er et fenomen som er mye ... -
Uteskule og motivasjon i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne studien omhandlar motivasjon hos elevar knytt til bruk av uteskule på mellomtrinnet. Hensikta med undersøkinga var å finne ut om bruk av uteskule på mellomtrinnet påverka elevane sin motivasjon for naturfag, og ... -
Karrierelæring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Allerede i ungdomsskolen skal elever ta et utdanningsvalg. Karrierevalget skal være gøy og elevene skal kunne kjenne på at man endelig kan få gjøre det man vil og påvirke egen fremtid. Det er en tid der elevene skal bli ... -
De som vil - men ikke klarer. En kvalitativ casestudie av hvordan norsk skole håndterer skolevegring på individ- og systemnivå
(Master thesis, 2022)En kvalitativ studie av hva man i norsk skole gjør både i klasserom og på systemnivå for å håndtere skolevegringsproblematikk. Lærere, fagarbeidere og ledere i skolen beskriver tiltak som gjøres i dag, og hva de tenker om ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler implementering av kritisk tenkning på ungdomstrinnet. I en kompleks verden med en enorm tilgang på informasjon blir man nødt til å ta valg. Kritisk tenkning har fått en sentral posisjon i skolens ... -
Læreres tolkning og bruk av utforskende arbeid
(Master thesis, 2022)Med ny læreplan, LK20, implementert i norsk skole fra høsten 2020 har utforskende undervisning fått en enda mer fremtredende plass enn før. Den utforskende tilnærmingen til læring skal ha plass i alle fag, men kanskje i ... -
Lærebøkers representasjoner av brøk større enn 1: En komparativ innholdsanalyse av tre lærebøker i matematikk på 5. trinn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne mastergradsavhandlingen er lærebøkers bruk av representasjoner i temaet brøk større enn 1 på 5. trinn, etter ny læreplan. Gjennom en komparativ innholdsanalyse har jeg sett på de tre læreverkene Multi 5A ... -
Flerspråklig pedagogikk: Perspektiv fra Tredje Kultur Barn i Tamilske språk skoler i Norge
(Master thesis, 2022)This paper examines Norwegian-Tamil multilingual third culture kids in Norway enrolled under LK06, particularly focusing on their relationship to their language of inheritance and/or affiliation, in a Norwegian multilingual ... -
Health and Life Skills Education in Plurilingual Classrooms
(Master thesis, 2022)The purpose of this research was to gain an understanding of the study teachers’ experience and knowledge of teaching health and life skills in a plurilingual classroom. I especially wanted to find out how they work with ... -
Hvordan undervises det om 22. juli: Samsvarer fokusområdene med hva de overlevende mener bør presenteres?
(Master thesis, 2022)Helt siden de grusomme terrorhendelsene skjedde 22.juli 2011, har lærere måtte håndtere ulike situasjoner rettet mot denne tematikken i klasserommet. En sterk historie og stor hendelse i norsk historie er uunngåelig å ... -
Demokrati og medborgerskap: Utviklingen av demokrati og medborgerskap i norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Det overordnede temaet for denne oppgaven er demokrati og medborgerskap. Dette er et av tre nye tverrfaglige temaer som ble innført med Fagfornyelsen. Demokrati og medborgerskap er særdeles viktige temaer i dagens samfunn, ... -
Hva er et kontroversielle tema og hvordan underviser man i disse?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere forstår seg på kontroversielle tema. Og hvordan de jobber med slike temaer i undervisningen. Min interesse for denne tematikken startet da jeg ... -
Rasisme finnes i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave som skal finne hvordan samfunnsfagslærere ved Dembra skoler forstår begrepet rasisme, og hvordan de jobber med temaet i klasserommet og generelt på skolen. Det har også blitt lagt vekt på hvordan ... -
Kahoot brukt i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre lærere bruker Kahoot i samfunnsfagundervisningen og hva tre lærerne tenker om hvordan skolen tilpasser seg den digitale utviklingen. Skolen og samfunnet blir stadig mer digitalisert, ... -
Hvordan lærerens arbeid med vurdering for læring utfordres av resultat- og målstyring
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven søker å belyse begrepet vurdering for læring og hvordan styring i skolen påvirker lærerens arbeid. Den ønsker å belyse hvordan man gjenkjenner utfordringer knyttet til resultat- og målstyring i lærerens ... -
Hvordan, og i hvilken grad, ivaretar 5. trinns læreverk i matematikk fokuset på utforsking i innføringen av brøk? - En analyse og sammenligning av to norske læreverk i matematikk
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er det gjort en analyse av to norske læreverk i matematikk for 5. trinn. Studiens hensikt har vært å besvare problemstillingen «Hvordan, og i hvilken grad, ivaretar 5. trinns ... -
Tradisjonelt eller nytt? En kvalitativ innholdsanalyse av språklig mangfold i to lærebøker for ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan to lærebøker i norsk for ungdomstrinnet presenterer språklig mangfold. Norge har alltid vært en flerspråklig nasjon med urspråk og nasjonale minoritetsspråk. På grunn ...