Rasisme finnes i grunnskolen
Description
Full text not available
Abstract
Dette er en masteroppgave som skal finne hvordan samfunnsfagslærere ved Dembra skoler forstår begrepet rasisme, og hvordan de jobber med temaet i klasserommet og generelt på skolen. Det har også blitt lagt vekt på hvordan lærere opplever Dembra som en ekstern aktør. Det blir lagt vekt på at skolen og samfunnsfag er en arena i et forebyggende arbeid med rasisme. Dette er en kvalitativ oppgave gjennomført gjennom semi-strukturerte intervjuer med fem samfunnsfagslærere ved fem forskjellige Dembra skoler, som baserer seg på lærernes subjektive forståelser, erfaringer og beskrivelser av begrepet, arbeidet og samarbeidet med Dembra.
Analysen er tredelt og gjennom arbeid med datamaterialet finner jeg ut at lærere har flere likhetstrekk i sine forståelser av rasisme begrepet, og hvordan form for rasisme de identifiserer i samfunnet. Samtidig kommer det fram ulike aspekter ved rasisme som er fokusert på blant lærere. I arbeidet med rasisme vektlegger lærere ulike inngangsvinkler og hva som er viktig i klasserommet, men verdier som menneskeverd og respekt skal gjennomsyre all arbeid. Forståelsene til lærere viser også til hvordan de håndterer ulike situasjoner.
Et annet hovedfunn var lærernes positive holdning til Dembra som en aktør som skaper rom til å diskutere blant kollegaene, men også bidra til å hjelpe i utfordringer. Dembra har i tillegg flere forskjellige undervisningsopplegg som ligger gratis tilgjengelig for alle. Disse oppleggene blir benyttet som er verktøy av samtlige lærere i sin undervisning.