Now showing items 21-40 of 286

    • "Jeg er jo utdannet pedagog, ikke psykolog". En kvalitativ studie av læreres erfaring med livsmestring og psykisk helse i skolen 

      Monsrud, Karoline Gjerde (Master thesis, 2022)
      Folkehelse og livsmestring er et av tre tverrfaglige temaer som ble innført i det norske læreplanverket i 2020. Bakgrunnen for innføringen var behovet for utredningen av hva barn og unge vil ha behov for å lære i et ...
    • Utforskning i KRLE 

      Berntsen, Susann Fredrikke Nyheim (Master thesis, 2022)
      Denne avhandlingen tar for seg problemstillingen «Hvordan forstås og operasjonaliseres utforskning i KRLE?». Den nye læreplanen i KRLE består av 15 kompetansemål, hvor syv av disse inneholder verbet utforske. Begrepet har ...
    • Working with feedback on written texts in the English classroom: students’ motivation, perceptions and response 

      Bjørkelo, Kristin (Master thesis, 2022)
      This study is about teachers’ feedback on lower secondary school students’ writing and how students respond to it. More specific, it investigates how students’ motivation influences how they treat feedback, what the students ...
    • Populärkultur i KRLE-undervisning 

      Klingener, Johanna Ella Josefina (Master thesis, 2022)
      Hösten 2020 infördes ett nytt kompetensmål i den norska skolan, som innebär att elever efter årskurs tio ska kunna utforska och presentera hur inslag från kristendomen och andra religioner kommer till uttryck i media och ...
    • Utforskende matematikkundervisning 

      Borge, Hedda Onsum (Master thesis, 2022)
      Temaet i studien er utforskende matematikkundervisning. Bakgrunnen for oppgaven er Fagfornyelsen og utforsking har fått en stor rolle i det nye læreplanverket. Det finnes svært mange, og ulike, beskrivelser av hva utforskende ...
    • Master i grunnskolelærerutdanningen studenters opplevde svømmekompetanse 

      Toreid, Gjermund (Master thesis, 2022)
      Bakgrunnen for problemstillingen er mitt ønske om å bidra til at elever skal få anledning til å bli svømmedyktige så tidlig som mulig, og klare kompetansemålet i kroppsøving, «Ferdighetsprøven», etter 4. klasse. For at ...
    • «Kjeft hjelper ikke, de gjør det samme neste time». Elevers opplevelse av lærerens kjeftbruk i klasserommet 

      Selås, Elin Margareth Frisch (Master thesis, 2022)
      Temaet i denne studien er hvordan elever opplever lærerens bruk av kjeft i klasserommet. Dette er valgt i lys av §9a i opplæringsloven, som sier at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, ...
    • Læreres oppfatninger og bruk av utforskende arbeid i matematikk 

      Tørlen, Ingrid Mogstad (Master thesis, 2022)
      Den nye læreplanen, LK20, ble delvis innført i inneværende skoleår 2021/22, hvor utforsking er et sentralt begrep blant annet matematikkfaget. Et hovedmål ved studien er å kunne bidra med kunnskap om hvordan matematikklærere ...
    • Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk, og elevgruppens ivaretakelse i overgangen til ungdomsskolen 

      Støvern, Gunnar; Solberg, Linn-Cecilie (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven omhandler evnerike elever og hvilke tilpasningsmetoder som kan gjøres for å ivareta denne elevgruppen, i matematikk. Studien tar også for seg overgangen fra barneskole til ungdomsskole, og hvilke ...
    • Fagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med fagsamtaler som muntlig vurderingsform. 

      Hildenbrand, Mari Aakre (Master thesis, 2022)
      Fagsamtale er en muntlig vurderingsform det finnes lite tidligere forskning på. Jeg har selv erfart at vurderingsformen gir elevene et stort læringsutbytte og at den egner seg godt for å få frem refleksjon hos elevene. ...
    • Det herre med lesing kommer ikke over natta 

      Lindekleiv, Tone (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne studien var å undersøke hvordan et utvalg norsklærere tilpasser leseopplæringen for elever med lesevansker på mellomtrinnet. For å svare på problemstillingen min trengte jeg å finne norsklærere og få et ...
    • Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på ungdomstrinnet 

      Sønstebø, Emma; Verpe, Linn Lysåker (Master thesis, 2022)
      Sammendrag I denne studien har vi forsket på hvordan lærerens didaktiske valg i arbeid med folkehelse og livsmestring, stimulerer til elevenes egen opplevelse av livsmestring. Bakgrunnen for valg av tema i vår ...
    • Litteratur i et livsmestringsperspektiv 

      Nilson, Ingrid Isabell (Master thesis, 2022)
      I denne mastergradsavhandlingen undersøkes det hvordan det tverrfaglige temaet livsmestring ivaretas i arbeid med et læreverk på ungdomstrinnet. Nærmere bestemt har jeg valgt læreverket Norsk 9 fra Cappelen som nylig er ...
    • Et steg i digital retning 

      Langaas, Martin Tinius (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven handler om digitalisering av læreres undervisning og digitale kompetanse, i lys av korona-pandemien. Oppgaven ble undersøkt på basis av problemstillingen Hvilke positive endringer har koronapandemien hatt, ...
    • Konkretiser det abstrakte med pedagogisk programmering 

      Holm, Anders (Master thesis, 2022)
      Dette er en kvasieksperimentell studie som undersøker hvordan pedagogisk programmering som et alternativ til vanlig algebraopplæring påvirker effekten på læring av algebra – nærmere bestemt utforming av algebraiske uttrykk. ...
    • Bruk av omvendt undervisning for bedre TPO 

      Tømmerås, Stina (Master thesis, 2022)
      Dette er en eksplorativ casestudie som ser på hvordan omvendt undervisning kan brukes for å øke mestringsforventning og motivasjon for elever med lav måloppnåelse i matematikk. Til grunn for studien ligger et ...
    • Hva inngår egentlig i seksualitetsundervisningen? 

      Solberg, Åsne Daae (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven undersøker hva et utvalg naturfagslærere legger vekt på gjennom seksualitetsundervisningen. Det gjøres gjennom å se på hvilke temaer og arbeidsmåter lærerne inkluderer i egen seksualitetsundervisning ...
    • Kan læring av personlig økonomi tidlig i ungdomsskolen bidra til å skape motivasjon i matematikk? 

      Kjerpeseth, Jeane Pereira (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om undervisning som inneholder personlig økonomi kan påvirke elevers motivasjon for å jobbe med matematikk. Tidligere forskning indikerer at undervisning som inneholder ...
    • Argumentasjon, bevis og utforskning i matematikkundervisning en kvalitativ studie 

      Halkinrud, Isak (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan elever jobber utforskende med bevis og argumenterer for gyldigheten av løsninger og strategier. Utforskning og problemløsning har fått en større rolle i de nye ...
    • Religiøst mangfold i læreplanene 

      Gjelstad, Marte Wisløff (Master thesis, 2022)
      Samfunnet endrer seg raskt og blir stadig mer mangfoldig. I skolen er det et mål om at det elevene lærer skal være relevant og framtidsrettet. Læreplanene blir derfor endret iblant, slik at det kan holde følge med samfunnet. ...