Master i grunnskolelærerutdanningen studenters opplevde svømmekompetanse
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunnen for problemstillingen er mitt ønske om å bidra til at elever skal få anledning til å bli svømmedyktige så tidlig som mulig, og klare kompetansemålet i kroppsøving, «Ferdighetsprøven», etter 4. klasse.
For at elevene skal kunne bli svømmedyktige etter 4. klasse er de avhengige av lærere med god kompetanse i svømming, fra høsten 2022 kommer de første grunnskolelærerne med master og 5-årig utdanning ut i skolene.
Gjennom en kvantitativ undersøkelse, med spørreskjema, har kroppsøvingsstudenter med avsluttet svømmekurs blitt spurt brukt som informanter, for å samle inn data for å svare på problemstillingen: «Hvordan vurderer MGLU-studenter sin egen kompetanse i svømming etter fullført svømmeopplæring i kroppsøving?»
Sammendrag
Studentenes kompetanse i svømming blir undersøkt med utgangspunkt i begrepene kunnskap, ferdigheter, anvendelse samt mestringsforventning, fra definisjonen av generell kompetanse i NOKUT sitt dokument, kvalifikasjonsrammeverk.
I tillegg ønsker jeg å diskutere faktorer som påvirker kompetansen, både studentenes forutsetninger i svømming og interesse for svømming.
Litteratur og teori som er brukt for å diskutere problemstillingen er tidligere masteroppgaver, Banduras mestringsteori og Goodlads konseptuelle begrepssystem.
Drøfting av funn i lys av teori og litteratur kan være med å utvikle studieprogrammet i svømming videre, for å legge til rette for kompetente lærere.