Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjønniksen, Lise
dc.contributor.advisorWilhelmsen, Terese
dc.contributor.authorToreid, Gjermund
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:42Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607847:50826473
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014529
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunnen for problemstillingen er mitt ønske om å bidra til at elever skal få anledning til å bli svømmedyktige så tidlig som mulig, og klare kompetansemålet i kroppsøving, «Ferdighetsprøven», etter 4. klasse. For at elevene skal kunne bli svømmedyktige etter 4. klasse er de avhengige av lærere med god kompetanse i svømming, fra høsten 2022 kommer de første grunnskolelærerne med master og 5-årig utdanning ut i skolene. Gjennom en kvantitativ undersøkelse, med spørreskjema, har kroppsøvingsstudenter med avsluttet svømmekurs blitt spurt brukt som informanter, for å samle inn data for å svare på problemstillingen: «Hvordan vurderer MGLU-studenter sin egen kompetanse i svømming etter fullført svømmeopplæring i kroppsøving?» Sammendrag Studentenes kompetanse i svømming blir undersøkt med utgangspunkt i begrepene kunnskap, ferdigheter, anvendelse samt mestringsforventning, fra definisjonen av generell kompetanse i NOKUT sitt dokument, kvalifikasjonsrammeverk. I tillegg ønsker jeg å diskutere faktorer som påvirker kompetansen, både studentenes forutsetninger i svømming og interesse for svømming. Litteratur og teori som er brukt for å diskutere problemstillingen er tidligere masteroppgaver, Banduras mestringsteori og Goodlads konseptuelle begrepssystem. Drøfting av funn i lys av teori og litteratur kan være med å utvikle studieprogrammet i svømming videre, for å legge til rette for kompetente lærere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMaster i grunnskolelærerutdanningen studenters opplevde svømmekompetanse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel