Læreres oppfatninger og bruk av utforskende arbeid i matematikk
Description
Full text not available
Abstract
Den nye læreplanen, LK20, ble delvis innført i inneværende skoleår 2021/22, hvor utforsking er et sentralt begrep blant annet matematikkfaget. Et hovedmål ved studien er å kunne bidra med kunnskap om hvordan matematikklærere i ungdomsskolen oppfatter begrepet utforsking og hvilke utforskende arbeidsmetoder respondentene selv har erfaring med.
Datainnsamlingen ble utført som et tverrsnittstudium, og på den måten får vi et innblikk i hvordan lærerne jobbet med utforskning omtrent et halvt år etter ny læreplan ble innført.
Halvparten av respondentene estimerte selv at de bruker 25-50% av tiden i klasserommet til utforskende undervisning, og eksemplene de selv ga på hva utforskende undervisning er, samsvarer godt med kjerneelementet i matematikk sin definisjon av utforskning. Dette i tillegg til felles definisjon som er gitt for alle fag som har verbet å utforske eller utforskning i sine kompetansemål. Kjerneelementene er fagenes «byggestener» og viser sentrale arbeids- og tenkemåter som er viktige for å kunne opparbeide seg kompetanse i fagene. Utforskning er en del av kjerneelementene i begge realfagene, og vi ser om lærerne i realfagene drar nytte av dette i tverrfaglig arbeid.