Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Kjetil
dc.contributor.authorTørlen, Ingrid Mogstad
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:24Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50819763
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014509
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDen nye læreplanen, LK20, ble delvis innført i inneværende skoleår 2021/22, hvor utforsking er et sentralt begrep blant annet matematikkfaget. Et hovedmål ved studien er å kunne bidra med kunnskap om hvordan matematikklærere i ungdomsskolen oppfatter begrepet utforsking og hvilke utforskende arbeidsmetoder respondentene selv har erfaring med. Datainnsamlingen ble utført som et tverrsnittstudium, og på den måten får vi et innblikk i hvordan lærerne jobbet med utforskning omtrent et halvt år etter ny læreplan ble innført. Halvparten av respondentene estimerte selv at de bruker 25-50% av tiden i klasserommet til utforskende undervisning, og eksemplene de selv ga på hva utforskende undervisning er, samsvarer godt med kjerneelementet i matematikk sin definisjon av utforskning. Dette i tillegg til felles definisjon som er gitt for alle fag som har verbet å utforske eller utforskning i sine kompetansemål. Kjerneelementene er fagenes «byggestener» og viser sentrale arbeids- og tenkemåter som er viktige for å kunne opparbeide seg kompetanse i fagene. Utforskning er en del av kjerneelementene i begge realfagene, og vi ser om lærerne i realfagene drar nytte av dette i tverrfaglig arbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLæreres oppfatninger og bruk av utforskende arbeid i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel