«Kjeft hjelper ikke, de gjør det samme neste time». Elevers opplevelse av lærerens kjeftbruk i klasserommet
Description
Full text not available
Abstract
Temaet i denne studien er hvordan elever opplever lærerens bruk av kjeft i klasserommet. Dette er valgt i lys av §9a i opplæringsloven, som sier at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Omfattende kjeftbruk kan anses som krenkelser, og ses i sammenheng med klassemiljø og lærer-elev relasjonen, som er grunnleggende for å innfri §9a. Det overordnede temaet i studien er relasjonskompetanse, hvor betydningen av anerkjennelse av eleven er vektlagt. Jeg har undersøkt om det er en sammenheng mellom elevenes opplevelse av klassemiljø og lærerens bruk av kjeft. Studiet begynte som en kvalitativ studie, hvor fire elever på 10. trinn ble intervjuet en og en. Men da en viktig stemme i form av elever som har opplevd å få kjeft direkte manglet, ble studien utvidet til Mixed Methods ved å tilføre en spørreundersøkelse basert på svarene som de fire ga. Dette for å få fram stemmen til elever som har opplevd å få kjeft direkte, men også for å undersøke om det de fire sier er representativt i en større gruppe fra samme årskull. Studien viser at kjeft har liten effekt, og at det kan være en sammenheng mellom opplevelse av kjeftbruk, trivsel og klassemiljø.