Hva er et kontroversielle tema og hvordan underviser man i disse?
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere forstår seg på kontroversielle tema. Og hvordan de jobber med slike temaer i undervisningen. Min interesse for denne tematikken startet da jeg var i praksis og selv fikk kjenne på ubehaget ved å undervise i et tema hvor jeg helt ikke viste hvordan jeg skulle forholde meg til elvens reaksjoner på tematikken. Hvor jeg kjente at jeg selv ble usikker på hvordan jeg skulle håndtere denne situasjonen. Hensikten har vært å lære av hvordan andre lærere underviser i kontroversielle temaer på hvor og hvilke metoder de bruker, før jeg videre ser disse metodene i lys av teori på feltet. Jeg har i oppgaven hatt fokus på følgende problemstilling: Hvordan opplever og håndterer lærere undervisning i kontroversielle eller ubehagelige temaer. Utfra denne problemstillingen har jeg utformet tre forskningsspørsmål. Disse tar for seg hva informantene oppfatter som kontroversielle tema, Hvilke metoder informantene bruker i undervisning i kontroversielle tema, og om det er noen forskjell i hvordan mer erfarne lærere opplever undervisning i kontroversielle tema i forhold til mindre erfarne lærere.
Jeg har brukt et kvalitativt forskningsdesign, hvor jeg har gjennomført intervjue med fem ulike informanter fra forskjellige skoler som også har forskjellige erfarings lengder. Jeg la forskningsspørsmålene til grunn for intervjuguiden, for å sikre at dataen jeg innhentet var relevant.
I analysen blir det klart at informantene ser klare likheter mellom kontroversielle tema og emosjonelle tema. Hvor hovedfokuset hos informanten ligger ved at de viser en stor omsorg for elvene. Hvor de legger mye vekt på at undervisningen ikke skal være til noen form for følelsesmessig belasting på elvene. De vektlegger også viktigheten av relasjoner til elvene i undervisning i kontroversielle tema. Hvor dette begrunnes med eksempelvis at det gjør det lettere for elvene og informantene åpne seg opp i diskusjonene. Men også at det reduserer noe av ubehaget ved å undervise i slike temaer, dersom man har gode relasjoner til klassen.
Diskusjoner kommer fem som den mest sentrale undervisningsformen i kontroversielle tema. Dette kan ses i lys av at kontroversielle tema, som regel er innfor samfunnsfag og krle, som også er fag som omtales som «muntlige» fag. Hvorfor diskusjoner er hensiktsmessig begrunnes blant annet ved at det er en viktig evne og mestre, samtidig som det er god trening på veien i danningen av samfunnsborger. Men det kommer også frem at diskusjoner byr på utfordringer. Slik som at elvene kan komme med krenkende utspill, eller at det kan oppstå situasjoner hvor lærerne blir usikre på hvordan den skal håndteres.
Avslutnings kommer det frem at lærere med ulikt erfaringsgrunnlag ser på kontroversielle tema nokså likt. Men de ha litt ulikt syn på utviklingen. Hvor de mer erfarne lærene trekker frem at de til dels kan synes kontroversielle tema her blitt mer krevende å undervise i, mener derimot de mindre erfarne lærene at det til dels har blitt enklere.