Master i pedagogikk, deltid: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 97
-
En dans mellom linjene Med Karen Barad: En re-konfigurering av tanken og tanker om kjønn, identitet og likeverd
(Master thesis, 2023)Sammendrag Med denne masteroppgaven vises det til hvordan Karen Barads agentiske realisme kan være en forskjell som utgjør en forskjell for barn med kjønnsinkongruens i barnehagen. Som bidrag til barnehagefeltet tilbyr ... -
Dokumentanalyse av styringsdokumenter med fokus på kontinuitet og tilrettelegging i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Masterundersøkelsen har hatt en hermeneutisk vitenskapelig innfallsvinkel og det er brukt en kvalitativ og praksisorientert dokumentanalyse av sentrale styringsdokumenter for å søke etter svar på hvordan kontinuitet og ... -
Å bli hørt? Elever med utviklingshemming i videregående skole
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan elever med utviklingshemming opplever å bli hørt og inkludert i beslutningsprosesser om deres skolehverdag i videregående opplæring. Hovedtemaene i studien er elevmedvirkning, selvbestemmelse ... -
Samhandling i skolen. En studie av skolelederes opplevde støtte fra skoleeiere
(Master thesis, 2023)Studien undersøker samhandlingsprosesser mellom skoleledere og skoleeiere i håndtering av alvorlige elevsaker. Jeg har gjennomført en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse som ble sendt ut til samtlige kommunale grunnskolerektorer ... -
Komplicerende ledelse: Affektiv produktion og ikke-uskyldig omsorgspraksis i dagtilbud
(Master thesis, 2022)This master thesis investigates the possibilities of what more and what else may become visible if pedagogical documentation, produced in collaboration between ECEC staff and computer programs, is viewed as affective ... -
Ledelse av prosesser for bærekraftig utvikling i barnehagen
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan barnehageledere legger til rette for utviklingsprosesser som fremmer bærekraftig utvikling i personalgruppa. Innledningsvis beskrives historisk kontekst for arbeid med bærekraftig ... -
Kommunal styring: Kvalitetsutvikling i kommunale barnehager
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen belyses følgende problemstilling: “Hvordan styrer kommunen barnehagene for kvalitetsutvikling? Og hvordan oppleves denne styringen av styrere i barnehagen?” Gjennom våre forskerspørsmål og kvalitative ... -
Børneperspektiver på kvalitet
(Master thesis, 2021)I denne master undersøger jeg børneperspektiver med et tilstræbt indefra-perspektiv, på kvalitet. Undersøgelsen er socialkonstruktivistisk funderet. Kvalitet forstås som et konstrueret begreb. Kvalitet forstås som et ... -
Inkludering i matematikkfaget – undervisning i fellesskap for alle elever? En kvalitativ studie av elevers deltakelse i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven kombinerer to faglige perspektiver: pedagogikk og matematikkdidaktikk. Problemstillingen er: Hvordan inkluderes mangfoldet av elever i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning? ... -
Barn med utrygg tilknytning på småbarns avdeling i barnehagen
(Master thesis, 2022)Nærmest 90% av norske ettåringer starter i barnehagen hvert år. De kommer fra ulike familieforhold og har forskjellige relasjonserfaringer fra samspill med sine nærmeste. Det antas at ca. 30% av norske barn har en eller ... -
Linjeskift i barnehagens endringsarbeid: Hverdagsfortellinger og etiske innfiltninger
(Master thesis, 2022)Utviklingsarbeid i barnehagen har gjennom flere ti-år vært et uttalt satsningsområde fra storting og regjering. Kompetansestrategiene for barnehagesektoren har hatt litt ulike innretninger i forhold til finansiering og ... -
Ledelse av læreres arbeid med elevresultater
(Master thesis, 2022)Arbeid med elevresultater og skolelederes ansvar for å følge opp disse har fått økt aktualitet med ny læreplan som fremhever at skolen som et profesjonsfaglig fellesskap skal reflektere, vurdere og utvikle sin praksis ... -
Skolevegringsproblematikk og helsesykepleiers rolle
(Master thesis, 2022)Studien er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer med seks helsesykepleiere i skolehelsetjenesten høsten 2021. Intervjuene hadde fokus på helsesykepleiernes forståelse for begrepet skolevegring, om forebygging, ... -
Fanget i lesing og skriving En refleksiv praksisforskningsstudie av det å leve med dysleksi i skole og høyere utdanning
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven hadde som utgangspunkt å undersøke opplevelsen av dysleksiens tyngde gjennom en oppvekst, og å forstå nyansene i erfaringene, for å kunne bidra til god pedagogikk og ledelse i skolen. Problemstillingen som ... -
Kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap i barnehage, med en fenomenologisk tilnærming. Hannah Arendt som en av det 20. århundrets fremste tenkere tjener som vitenskapsteoretisk inspirasjon inn i ... -
" Så bra at du ser det, så heldige de er som har deg!" En kvalitativ studie av seks assistenters opplevelse av assistentrollen i skolen i et mulighetsperspektiv
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler fenomenet assistenter som ressurs, og har som formål å få et innblikk i assistentenes livsverden og slik synliggjøre deres perspektiv på assistentrollen i skolen. Motivasjonen for temaet har ... -
Spesialpedagog - en utrydningstruet art?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av utvalgte sentrale rapporter og styringsdokumenter. Masteroppgaven handler om hvordan noen utvalgte sentrale rapporter og styringsdokumenter omtaler, vektlegger og ... -
Samarbeid mellom hjem og skole
(Master thesis, 2022)Avhandlingen ser nærmere på foreldresamarbeid, også omtalt som samarbeid mellom hjem og skole eller hjem-skole samarbeid. Det er foreldregruppen og deres opplevelser og erfaringer med hjem-skole samarbeid som studeres. Mer ... -
Emosjonsfokusert tilnærming - et paradigmeskifte i pedagogikken? En kvalitativ studie av hvordan fremme emosjonsregulering hos barnehagebarn som har eller står i fare for å utvikle atferdsvansker
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie omhandlende tema emosjonsregulering. Formålet med oppgaven er å belyse hvordan spesialpedagoger jobber for å fremme barnehagebarns emosjonsregulering. Problemstillingen er: ... -
Hvordan brukes kompetansepakkene som implementeringsverktøy i barneskolen?
(Master thesis, 2022)Bruken av kompetansepakker er et nytt verktøy for å implementere Kunnskapsløftet 20. Denne studien handler om hvordan ledere og lærere opplever at ledelse av utviklingsprosesser påvirkes ved å bruke kompetansepakker. ...