Kommunal styring: Kvalitetsutvikling i kommunale barnehager
Description
Full text not available
Abstract
I denne avhandlingen belyses følgende problemstilling: “Hvordan styrer kommunen barnehagene for kvalitetsutvikling? Og hvordan oppleves denne styringen av styrere i barnehagen?” Gjennom våre forskerspørsmål og kvalitative metoder ønsket vi, og har vi også funnet noen svar på hva og hvordan kommunen styrer for kvalitetsutvikling, samt hvordan kommuneledelsen begrunner sin styring av kvalitetsutviklingen. Vi har også funnent noen svar på hvordan flere av styrene i den samme kommunen opplever styring for kvalitetsutvikling, og i hvilken grad det samsvarer med kommuneledelsens intensjoner. Forskningsdataene og analyser synliggjør et gap og et utviklingsrom mellom intensjoner med- og opplevelser av styringen, som vi drøfter og ser i sammenheng med ulike former for styring, kvalitetsutvikling, ledelse, samskaping, handlingsrom og autonomi. I tillegg til det vi har ønsket å undersøke, ser vi også noen konsekvenser av en stor endringsprosess som flere kommuner står midt i, som en følge av sentrale og kommunale politiske vedtak; kommunesammenslåinger. Kommunen vi undersøker står midt i en slik stor endringsprosess, og våre data viser at styrernes opplevelse av styringen for kvalitetsutvikling i stor grad berøres av dette, og synliggjør hvor viktig tidsperspektivet er i endringsprosesser.