Master i pedagogikk, deltid
Nye registreringer
-
En matematikklærers dårlige samvittighet - Matematikkvansker : Tilrettelegging av matematikkundervisningen for lavtpresterende elever
(Master thesis, 2021)Målet med denne studien er å få et innblikk i hva matematikklærere på mellomtrinnet vektlegger i tilpasningen av undervisningen for lavtpresterende elever i matematikk og hvordan de opplever å jobbe med denne elevgruppen. ... -
Hva mener ungdomsskoleelever lærere kan bidra med for å øke skolefaglig motivasjon?
(Master thesis, 2021)Skolens mandat er å «legge til rette for læring for alle elever, stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.» s.18 (Læreplanverket, 2020). Denne oppgaven tar utgangspunkt i skoleinterne ... -
IKT og spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Denne undersøkelsen ser nærmere på hvilke utfordringer knyttet til IKT og spesialundervisning som har vært løftet frem i forskning. Jeg har utført en systematisk litteraturstudie der jeg gjennom en søke- og filtreringsprosess ... -
Elever med autismespekterforstyrrelser som samtidig strever med skolevegring
(Master thesis, 2021)Formålet med denne avhandlingen har vært å rette et fokus mot en elevgruppe som strever med å finne seg til rette i ordinær skole. Fokuset har vært å løfte frem relevant forskning og kompetanse omkring elever med ... -
Flerspråklighet som ressurs i språklæring for flerspråklige barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen - sett fra et transspråkingsperspektiv
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven, skrevet for studieprogrammet Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), har som tema flerspråklige barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). I det ... -
Hvordan kan vi motivere elever i ungdomsskolen til å engasjere seg i fysisk aktivitet i skolehverdagen?
(Master thesis, 2021)Bakgrunn Fysisk aktivitet har mange helsefordeler, og påvirker elevenes læringsmiljø og læringsutbytte positivt. Ungdomsskoleelever ser ut til å bevege seg for lite. I Ungdataundersøkelsen vises det til at deltakelsen ... -
Oppdrag trivsel En analyse av trivselsbegrepet i rammeplanen for barnehage
(Master thesis, 2021)Barns rett til å trives i barnehagen er forankret i barnehageloven(2005) og rammeplan for barnehagen, innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017). Med ett nytt kapittel som ble satt i kraft 1. januar 2021 og omhandler ... -
Arbeidinnsatsen som en del av vurderingen i teoretiske fag i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hensikten, og tar for seg noen av utfordringene, en finner i dagens vurderingspraksis i ungdomsskolen. I tillegg ser den på om arbeidsinnsatsen som en del av vurderingen i teoretiske fag i ... -
Psykisk helsefremmende barnehager
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne studien er et forskningsprosjekt gjennomført av Styd (Stolt og ydmyk) kommunikasjon i 2017 -2020. Forskningsprosjektet «Psykisk helsefremmende mennesker og miljøer- opplevelse av sammenheng» er et ... -
Barnehage- og skolemyndighets ansvar i overgang fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg rettet oppmerksomheten på barnehage- og skolemyndighets ansvar i overgangen mellom barnehage og skole. Jeg begynte med å lese ulike føringer som: Kunnskapsløftet (2020) Lov om grunnskolen og den ... -
Gruppeveiledning som metode for kompetanseheving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg gruppeveiledning som metode for kompetanseutvikling i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilke måter kan veiledere i gruppeveiledning bidra til kompetanseutvikling hos personalet ... -
Forebyggende arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2021)Hvordan kan barnehagen arbeide for å forebygge sosiale og emosjonelle vansker? -
Pedagogisk- psykologisk arbeid med barnehagebarn som har utviklingsmessige språkvansker
(Master thesis, 2021)Vårt formål med denne oppgaven var å undersøke hvordan pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) arbeider med utredning og tiltak i barnehagen. Utredningen og tiltakene vi undersøkte avgrenset vi mot barnehagebarn og ... -
Bruk av styringsmakt- utfordringer og fordeler
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om kommunens bruk av styringsmakt ved implementering av faglig utvikling i barnehagene. Gjennom intervju med to kommuner hvor det til sammen er representert 8 styrere og 2 kommunerepresentanter, ... -
Hvordan leder pedagogiske ledere utviklingsarbeid på avdelingen i barnehagen og hvordan opplever de sin rolle i dette lederarbeidet?
(Master thesis, 2021)Pedagogiske ledere har fått ansvaret om å lede utviklingsarbeidet i barnehagen, lede refleksjonsprosesser og veilede medarbeiderne sine i dette arbeidet (KD, 2017; KD, 2017a). Denne studien undersøker hvordan pedagogiske ... -
Videregående opplæring i et økologisk perspektiv. En kvalitativ studie om hvilke utfordringer voksne minoritetsspråklige elever opplever som påvirker skolegangen deres
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien har vært å belyse hvilke utfordringer tre voksne minoritetsspråklige elever opplever som påvirker deres skolegang, ut ifra et økologisk perspektiv. Studien belyser hvilke praktiske utfordringer ... -
Fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på kvalitative intervjuer med fire pedagoger; to barnehagelærere og to lærere i grunnskolen. Hensikten er å få større kunnskap om pedagogenes erfaringer med samarbeidet ... -
Manglende regneferdigheter og tidlig innsats: Egnet intensiv opplæring for elever som henger etter i regning – muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne studien er et ønske om å sette mer søkelys på matematikkvansker. I 2018 fikk vi en ny paragraf i opplæringsloven om tidlig innsats på 1.-4. trinn. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan ... -
Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?
(Master thesis, 2021)Studiens søkelys rettes mot samhandling mellom skoleledelse og lærere. Problemstillingen som belyses er: «Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?». Utgangspunkt for studien, problemstilling ... -
Norsk tilpasning av kartleggingsverktøyet Family Impact of Assistive Technology Scale for Augmentative and Alternative Communication
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Barn med atypisk språklig utvikling kan ha behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ASK kan være alt fra håndtegn til avanserte tekniske hjelpemidler. For at barn som har behov for ASK skal kunne ...