Master i pedagogikk, deltid
Recent Submissions
-
Litt færre tråder tror jeg, men de er litt tykkere. En kvalitativ studie om pedagogisk faglederrolle i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Spesielt for denne masteroppgaven er at jeg har fått tatt del i et pilotprosjekt, der kommunen som eier, har gjort endringer i den strukturelle organiseringen av ansvar og myndighet i fem barnehager. Alle barnehagen meldte ... -
(Livs)mestring i praksis
(Master thesis, 2024)I vårt masterprosjekt har vi ønsket å utforske fagfornyelsen og det tverrfaglige temaet livsmestring gjennom å se på faget Utdanningsvalg i en tverrfaglig kontekst. I vårt daglige virke arbeider vi begge med mennesker, så ... -
Barns deltakelse i planlegging. En kvalitativ studie av barns deltakelse i planlegging av barnehagens innhold
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av barns deltakelse i planlegging. Problemstillingen for studien er: Hvordan forstår barnehagelærere barns deltakelse i planlegging av barnehagens innhold? Studien belyser fire ... -
Pedagogene i forvaringsanstalten
(Master thesis, 2024)Avhandlingen undersøker meningsfullhet og motstandskraft blant ledere og lærere i arbeidet med forvaringsinnsatte med bruk av en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Den utforsker subjektive opplevelser og meningskonstruksjoner ... -
Tilrettelegging for autistiske jenter i ungdomsårene med fokus på det sosiale samspillet - En kvalitativ studie om spesialpedagogers erfaring i møte med jentene
(Master thesis, 2024)Denne studiens intensjon har vært å belyse spesialpedagogers opplevelser og erfaringer i møte med autistiske jenter i ungdomsårene med tanke på tilretteleggingen av det sosiale samspillet. Grunnlaget for arbeidet med ... -
Foreldres perspektiver på overgang fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser. Hvordan erfarer foreldre av barn med autismespekterforstyrrelser overgang fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven, skrevet for studieprogrammet Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk rettet mot barnehage og skole ved Universiteter i Sørøst-Norge (USN), undersøker tema som omhandler foreldrenes ... -
"Du må tenke sjøl" - en utforskning av barnehagelæreres bruk av egen veiledningskompetanse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere med veiledningsutdanning, bruker sin kompetanse i barnehagen. Vitenskapsteoretisk, befinner denne teksten seg innenfor hermeneutikken, som har som formål å skape en ... -
Er du eit vanleg barn inst inne, eller er det inst inne du ikkje er vanleg? - Dokumentanalyse av boken "Tung tids tale" av Olaug Nilssen
(Master thesis, 2024)Denne studien er en kvalitativ dokumentanalyse av boken «Tung tids tale» av Olaug Nilssen. Formålet med studien er å se på «Hvordan beskriver boken «Tung tids tale» foreldreskap og autisme i møte med diagnosesamfunnet?». ... -
Inkludering av elever på spesialavdeling
(Master thesis, 2024)Samfunnsoppdraget til skolen er å gi alle barn opplæring. Denne opplæringen skal skje sammen med jevnaldrende i sitt nærmiljø med unntak av tungtveiende grunner som gjør det til det beste for eleven å motta opplæringen ... -
Smågruppeundervisning for elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2024)Det at opplæringsloven (Opplæringsloven 1999, §1-4) gir plikt om å sette inn tiltak dersom en elev står i fare for å bli hengende etter i faget og at spesialundervisning og ordinær undervisning skal knyttes tettere sammen ... -
Kunstig intelligens som pedagogisk verktøy: En litteraturgjennomgang av tilrettelegging og inkludering for elever med dysleksi
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker integreringen av kunstig intelligens (KI) i undervisningen for å fremme tilrettelegging og inkludering av elever med dysleksi. I en tid med rask teknologisk utvikling, kan KI tilby nye metoder ... -
Personalledelse - en del av ledelsesansvaret i barnehagen. Et blikk på pedagogisk leders personallederansvar
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på pedagogisk leders ledelsesansvar i lys av personalledelse. Formålet med studien er å få innsikt i hva hvordan pedagogiske ledere oppfatter personalansvar og hva som kan virke inn når de utøver ... -
Profesjonelle hjelpere som kommunikasjonspartnere for ASK-brukere
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan personale tilrettelegger for bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) og hvordan de opplever seg selv som kommunikasjonspartnere og språkmodeller. 2002 anslo ... -
Teoretiske perspektiver på ungdomsskolelærerens sosiale deltagelsesarbeid - ADHD og sosial deltagelse
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen søker å hente informasjon om forståelsen av sosialt deltagelsesarbeid knyttet til marginaliseringsutsatt ungdom med ADHD. Samtidig sees det gjennom denne vinklingen på flere områder innen skolesfæren som ... -
Jeg trenger din forståelse, tålmodighet og en vennlig tone, da lærer jeg best - en studie av lærlinger med ADHD i yrkesfaglig opplæring
(Master thesis, 2024)Relasjonen mellom lærling og instruktør i yrkesfaglig opplæring i bedrift i bygg og anleggsfagene, er vesentlig for lærlingens faglige og sosiale utvikling. Når lærlingen i tillegg har nevrodivergens i form av ADHD med ... -
Suksesskriterier i rådgivningsprosessen: En kvalitativ studie av rådgiverens perspektiv på tiltak, ferdigheter og holdninger som tilrettelegger for mestringsfremmende perspektiv og vekstfremmende rådgivningsprosesser
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke perspektiv har rådgivere om hvordan de tilrettelegger for konstruktive rådgivningsprosesser, her også kalt suksesskriterier. Fokuset i masteroppgaven har vært hva som oppleves ... -
"Jeg synes vi burde gjøre det mer" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å bruke dataspill i undervisningen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan dataspill kan fungere som læringsverktøy i undervisningen. Bakgrunnen for valg av tema er eget engasjement for å legge til rette for et læringsmiljø hvor elevene får mulighet til å lære og ... -
Livsmestring levekårsperspektiv
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Bakgrunn for studien er basert på interesse for spesialpedagogikk og opplevelsen av skolesystemet for noen av samfunnets mest sårbare grupper, og hva man kan gjøre for å hjelpe individer med komplekse livsløp. ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi i skolen. En kvalitativ studie om utvalgte læreres kompetanse og tilrettelegging på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om dysleksi og hvordan man kan tilrettelegge for elever med dysleksi. For å tilrettelegge på en best mulig måte må man ha kunnskap om generell lese- og skriveutvikling og dysleksi (Godøy & ... -
Du er kompetent! En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femålig masterutdanning
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgave heter “Du er kompetent. En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femårig masterutdanning”. Dette er en kvalitativ og eksplorativ undersøkelse med tematisk analyse som ...