Master i pedagogikk, deltid
Nye registreringer
-
Emosjonsfokusert tilnærming - et paradigmeskifte i pedagogikken? En kvalitativ studie av hvordan fremme emosjonsregulering hos barnehagebarn som har eller står i fare for å utvikle atferdsvansker
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2023-06-01 -
Samarbeid mellom hjem og skole
(Master thesis, 2022)Avhandlingen ser nærmere på foreldresamarbeid, også omtalt som samarbeid mellom hjem og skole eller hjem-skole samarbeid. Det er foreldregruppen og deres opplevelser og erfaringer med hjem-skole samarbeid som studeres. Mer ... -
Styreren og personallederrollen, en fenomenologisk studie av fire styrere i foreldreeide barnehagers erfaringer med personallederrollen under Covid- 19 pandemien
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er basert på problemstillingen «Hvilke erfaringer har styrere i foreldreeide barnehager gjort seg med personallederrollen under Covid- 19 pandemien?». Studien baserer seg på fire semistrukturerte ... -
Hvordan ser du meg? En kvalitativ studie av tre barnehagelæreres opplevelse av egen relasjonskompetanse
(Master thesis, 2022)I denne masterstudien har vi undersøkt hvordan barnehagelærere opplever egen relasjonskompetanse i det daglige arbeideidet i barnehagen, i møte med situasjoner som utfordrer deres relasjonelle handlingskompetanse. Teoretisk ... -
Supported Employment-perspektivet i yrkesfaglig fordypning (YFF). Et aksjonsforskningsprosjekt om relevant og meningsfull arbeidspraksis i YFF for alle yrkesfagelever
(Master thesis, 2022)Yrkesfaglig fordypning (YFF) er et praktisk fag som er obligatorisk for alle yrkesfagelever. Formålet med faget er at elevene skal få oppleve realistiske arbeidssituasjoner og bli trygge på videre karrierevalg (Forskrift ... -
Hvordan brukes kompetansepakkene som implementeringsverktøy i barneskolen?
(Master thesis, 2022)Bruken av kompetansepakker er et nytt verktøy for å implementere Kunnskapsløftet 20. Denne studien handler om hvordan ledere og lærere opplever at ledelse av utviklingsprosesser påvirkes ved å bruke kompetansepakker. ... -
Skjerming i pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2022)Denne studiens formål er å få innsikt, kunnskap og bevissthet om tiltak i skolen overfor elever med utagerende atferd som kan ha preg av skjerming. Vi har utarbeidet følgende problemstilling: Hvordan og hvorfor gjennomføres ... -
Hvilken forståelse av dybdelæring ligger i IB`s lærplan Learning and teaching?
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er å undersøke IB`s forståelse av dybdelæring slik det beskrives i et av deres policy-dokumentet som heter Teaching and learning. Dette er aktuelt i dag fordi dybdelæring er i fokus etter Ludvigsen-utvalgets ... -
Hva kan skoleeier gjør for å utvikle samisk opplæring?
(Master thesis, 2022)I oppgaven har jeg valgt følgende problemstilling: Hva kan skoleeier gjøre for å utvikle samisk opplæring? Denne oppgaven er en kvalitativ studie, der jeg undersøker hvordan skoleeier legger til rette for god ... -
"Det kommer fellesskapet til gode!" En kvalitativ studie om veiledning av nyutdannede barnehagelærere sett i sammenheng med kompetanseutvikling i et profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2022)Gjennom emnet endringsledelse og veiledning gjorde jeg spennende oppdagelser rundt veiledning, et landskap jeg hadde noe begrenset erfaring med, men likefullt var nysgjerrig på. Tema for masteroppgaven måtte bli rundt ... -
Flerspråklighet i et ressurs eller mangelperspektiv? - En kvalitativ dokumentanalyse av styringsdokumenter for barnehage og skole
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er skrevet innenfor master i pedagogikk, med fordypning i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Tema for oppgaven er flerspråklighet i barnehage og skole. Forskning og statistikk viser ... -
Med blanke ark og ny start? En kvalitativ studie av samarbeidet mellom barnehage og skole om overgang for barn med adferdsvansker
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien har jeg utforsket hvordan informanter fra barnehage og skole beskriver samarbeidet i overgangen mellom de to institusjonene. Jeg ønsket å rette søkelys på hvordan samarbeidet ivaretar barn med ... -
Fagfornyelsen - blir vi klokere sammen?
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å undersøke hvordan ledelse av profesjonelle læringsfellesskap har blitt påvirket av Kunnskapsløftet 2020 og hvilken utvikling dette har ført til i profesjonsfelles-skapene. For første gang er ... -
Flerspråklige ungdommers erfaringer med morsmålsopplæring - En kritisk analyse av mulighetsrommet for flerspråklighet i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Dette er en fenomenologisk studie som retter et kritisk blikk mot språkpolicy og språkideologi i norsk grunnskole, med utgangspunkt i internasjonal teori om utvikling av flerspråklighet og kritiske og konstruktivistiske ... -
«Tilstede» på skolen
(Master thesis, 2022)Seksuelle overgrep mot barn anses som et veldokumentert alvorlig folkehelseproblem (Regjeringen, 2021). Overgrep i barndommen er opphavet til en rekke helseproblemer, både i tiden overgrepene utspiller seg, men også på ... -
En matematikklærers dårlige samvittighet - Matematikkvansker : Tilrettelegging av matematikkundervisningen for lavtpresterende elever
(Master thesis, 2021)Målet med denne studien er å få et innblikk i hva matematikklærere på mellomtrinnet vektlegger i tilpasningen av undervisningen for lavtpresterende elever i matematikk og hvordan de opplever å jobbe med denne elevgruppen. ... -
Hva mener ungdomsskoleelever lærere kan bidra med for å øke skolefaglig motivasjon?
(Master thesis, 2021)Skolens mandat er å «legge til rette for læring for alle elever, stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.» s.18 (Læreplanverket, 2020). Denne oppgaven tar utgangspunkt i skoleinterne ... -
IKT og spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Denne undersøkelsen ser nærmere på hvilke utfordringer knyttet til IKT og spesialundervisning som har vært løftet frem i forskning. Jeg har utført en systematisk litteraturstudie der jeg gjennom en søke- og filtreringsprosess ... -
Elever med autismespekterforstyrrelser som samtidig strever med skolevegring
(Master thesis, 2021)Formålet med denne avhandlingen har vært å rette et fokus mot en elevgruppe som strever med å finne seg til rette i ordinær skole. Fokuset har vært å løfte frem relevant forskning og kompetanse omkring elever med ...