Du er kompetent! En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femålig masterutdanning
Abstract
Denne masteroppgave heter “Du er kompetent. En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femårig masterutdanning”. Dette er en kvalitativ og eksplorativ undersøkelse med tematisk analyse som metode (Jacobsen, 2022; Braun & Clarke, 2006) og den har en sosiokonstruktivistisk perspektiv (Vigotsky 1978,1986 sitert i Bjerkholt, 2013).
Min problemstilling er: Hvordan opplever nyutdannede lærere at deres kompetanse blir brukt og anerkjent på skolen? Denne problemstillingen belyses ved hjelp av tre forskningsspørsmål:
* Hvordan opplever nyutdannede lærere at deres faglige kompetanse blir brukt på skolen?
* Hvordan opplever nyutdannede lærere at deres forskningskompetanse blir brukt på skolen?
* Hvordan opplever nyutdannede lærere at deres samlede kompetanse er anerkjent på skolen?
Min studie er en del av STEP-prosjektet som ledes av Universitet i Sørøst-Norge. Dette prosjektet skal utvikle forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om overgangen fra lærerstudent til lærer (USN, u.å.). Jeg har studert fire intervjuene av nyutdannede lærere, som er tilgjengelige gjennom prosjektet.
Hovedfunnene er:
* Nyutdannede lærere ser på seg selv som kompetente når det gjelder deres faglige- og forskningskompetanse, men de ser på sin kompetanse som hovedsakelig praktisk kunnskap som kan og bør kunne direkte anvendes i undervisning.
* Nyutdannede lærere fremstår som aktører i egen sosialiseringsprosess med klare ønsker om å bidra fra starten av med sin faglige- og forskningskompetanse.
* Det er tydelig sammenheng mellom opplevelser til nyutdannede lærere og det faktumet at deres kompetanse brukes på skolen og hvorvidt den kan anvendes direkte i undervisning. I situasjoner hvor nyutdannede lærere ikke får undervise i sine fordypningsfag eller når tema til deres masteroppgaver er av mer generell karakter, erfarer nyutdannede lærere at deres kompetanse er mindre brukt eller brukes ikke.
* Det er relativ få situasjoner der forskningskompetanse til nyutdannede lærere brukes i profesjonsfelleskap og samarbeidssituasjoner på skolen. I flere situasjoner er dette avhengig av nyutdannede lærer som selv tar initiativ til dette.
* Det er tydelig sammenheng mellom opplevelser av å bli anerkjent og det faktumet at kompetansen til nyutdannede lærere aktivt og eksplisitt brukes på skolen. Nyutdannede lærere opplever mye anerkjennelse som kan beskrives som positive tilbakemeldinger når de kommer med nye ideer og som støtte og hjelp fra sine kollegaer. Nyutdannede lærere opplever mindre anerkjennelse når det gjelder deres forskningskompetanse og i flere situasjoner fører dette til at de tviler på at denne typen kunnskap er relevant for en lærer. The title of this master thesis is “You are competent. A study of the usage and acknowledgement of professional competence of newly qualified teachers (NQTs) with five-year master’s degree.” This is a qualitative study based on explorative design with thematic analysis as method of analysis (Jacobsen, 2022; Braun & Clarke, 2006) and it is placed within a sociocultural paradigm (Vigotsky, 1978,1986 cited in Bjerkholt, 2013).
My research question is: What kind of experiences do NQTs have regarding usage and acknowledgement of their professional competence at school? This research question is studied through three research questions:
* What kind of experiences do NQTs have regarding usage of their subject knowledge at school?
* What kind of experiences do NQTs have regarding usage of their insight into research at school?
* What kind of experiences do NQTs have regarding acknowledgement of their professional competence at school?
My study is a part of a research project called STEP, that is led by the University of South-Eastern Norway. This project will develop research and experience-based knowledge about the transition from teacher student to teacher (USN, u.y.). I have studied four interviews with NQTs that are available through the project.
The main results are:
* The NQTs regard themselves as professionally competent and prepared as to their subject knowledge and insight into research, but they regard this competency mainly as a practical type of knowledge that can and should be directly applicable in teaching.
* The NQTs appear to be active participants in their own socialization process with a clear desire to contribute with their subject knowledge and insight into research from the start.
* There is a great deal of coherence between NQTs’ experiences and the fact that their subject and research knowledge is used at school, and whether it can be applied directly to teaching in class. In cases where NTQs do not teach in the subjects they studied formally or when the topic of their master thesis has a more general topic, they experience that their knowledge is less used, if at all.
* There are relatively few situations when research knowledge of the NQTs is being used in professional cooperation at school. In many cases such a usage depends on the initiative coming from the NQTs themselves.
* There is a great deal of coherence between the experiences of being acknowledged and the fact that NTQs professional competence is being actively and explicitly used at school. NQTs experience a great deal of acknowledgement that can be described as positive reactions to ideas from NQTs that their colleagues show as well as both practical and emotional support colleagues give to NQTs. NQTs experience much less acknowledgement connected to their research knowledge which in many cases make them doubt that this type of knowledge is useful for a teacher.