Master i pedagogikk, deltid
Nye registreringer
-
Suksesskriterier i rådgivningsprosessen: En kvalitativ studie av rådgiverens perspektiv på tiltak, ferdigheter og holdninger som tilrettelegger for mestringsfremmende perspektiv og vekstfremmende rådgivningsprosesser
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke perspektiv har rådgivere om hvordan de tilrettelegger for konstruktive rådgivningsprosesser, her også kalt suksesskriterier. Fokuset i masteroppgaven har vært hva som oppleves ... -
Jeg trenger din forståelse, tålmodighet og en vennlig tone, da lærer jeg best - en studie av lærlinger med ADHD i yrkesfaglig opplæring
(Master thesis, 2024)Relasjonen mellom lærling og instruktør i yrkesfaglig opplæring i bedrift i bygg og anleggsfagene, er vesentlig for lærlingens faglige og sosiale utvikling. Når lærlingen i tillegg har nevrodivergens i form av ADHD med ... -
Livsmestring levekårsperspektiv
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Bakgrunn for studien er basert på interesse for spesialpedagogikk og opplevelsen av skolesystemet for noen av samfunnets mest sårbare grupper, og hva man kan gjøre for å hjelpe individer med komplekse livsløp. ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi i skolen. En kvalitativ studie om utvalgte læreres kompetanse og tilrettelegging på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om dysleksi og hvordan man kan tilrettelegge for elever med dysleksi. For å tilrettelegge på en best mulig måte må man ha kunnskap om generell lese- og skriveutvikling og dysleksi (Godøy & ... -
"Jeg synes vi burde gjøre det mer" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å bruke dataspill i undervisningen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan dataspill kan fungere som læringsverktøy i undervisningen. Bakgrunnen for valg av tema er eget engasjement for å legge til rette for et læringsmiljø hvor elevene får mulighet til å lære og ... -
Du er kompetent! En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femålig masterutdanning
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgave heter “Du er kompetent. En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femårig masterutdanning”. Dette er en kvalitativ og eksplorativ undersøkelse med tematisk analyse som ... -
Hvilke erfaringer har pedagoger i barnehagen med PPT’s sakkyndige vurdering?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg utforsket hvilke erfaringer pedagoger i barnehagen har med pedagogisk-psykologisk tjenestes (PPT) sakkyndige vurdering. Hensikten er ikke å finne feil eller mangler i arbeidet som PPT gjør, ... -
Trinnorganisering: Fremming av faglig og sosial inkludering i skolen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har til hensikt å gi økt innsikt i hvordan organisering av trinn og intensiv opplæring kan bidra til å fremme sosial og faglig inkludering i barneskolen. Studien undersøker fire læreres erfaringer som ... -
Spesialpedagogers erfaringer med skolevegring og ADHD
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen har fokus på skolevegring og ADHD, og vi ønsker med denne studien å få større innsikt i hvilke erfaringer spesialpedagoger har i forhold til elever med skolevegringsproblematikk og ADHD. Vi har ... -
Overgang fra barnehage til skole for barn med særskilte behov - Forhold og faktorer som kan bidra positivt eller negativt i overgangen
(Master thesis, 2024)I denne mastergradsstudien er det undersøkt faktorer og forhold som kan bidra positivt eller negativt i overgangen mellom barnehage og skole for barn med særskilte behov gjennom en intervjuundersøkelse med 11 pedagoger og ... -
Muligheter og spenninger i krysningen av det allmenne og det spesielle. En studie om det tverrprofesjonelle samarbeidet i søken mot en barnehage for ALLE barn
(Master thesis, 2024)I dagens komplekse barnehagehverdag er det en forutsetning med et godt faglig fellesskap for å skape en inkluderende, lekende og lærende barnehage for alle barn, uavhengig av barnets forutsetninger. Med utgangspunkt i disse ... -
Systemrettet samarbeid mellom PPT og barnehager
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen omhandler hvordan PPT legger opp til et systemrettet samarbeid med barnehagen, og om dette kan være en form for tidlig innsats og forebygging for barna med sosiale og emosjonelle vansker. Det blir visst ... -
Familie i krise - En kvalitativ undersøkelse om foreldrerollen og ivaretakelse av små barn i krise
(Master thesis, 2024)Familier som utsettes for traumatiske hendelser som, for eksempel ulykker, brann, alvorlig sykdom, uventede dødsfall eller selvmord, er mennesker som befinner seg i en krise. Gjennom problemstillingen «Hvordan kan foreldre ... -
«BlimE!» i et inkluderingsperspektiv
(Master thesis, 2024)Dette er en studie i forbindelse med min avsluttende master i spesialpedagogikk. Studien har undersøkt hvordan «BlimE!» dansen kan benyttes som et pedagogisk verktøy for å fremme inkludering i skolen. Her har jeg undersøkt ... -
Simulert Samarbeid i psykisk helsevern
(Master thesis, 2024)Dette prosjektet er en del av pilotprosjektet «VR- simuleringer i samarbeidslæring» ledet fra Sykehuset Telemark. Målet var å prøve ut en modell for tverretatlig VR- simulering for å få erfaring og kunnskaper om hvordan ... -
En autoetnografisk studie. Om minoritetsspråklige barns muligheter for subjektivering, sett ut ifra en barnehagelærers perspektiv
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en undersøkelse av en barnehagelærers opplevelse rundt ivaretakelse av minoritetsspråklige barns muligheter for subjektivering i barnehagen. Studien tar for seg barn som kommer til barnehagen uten ... -
Skolegjennomføring hos arbeiderklassen i Telemark: Et dypdykk i individuelle historier over tid. Hva gjør at noen gjennomfører høyere utdanning og andre ikke?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for valg av tema: Etter studier innen spesialpedagogikk hvor jeg så på virkningen av foreldres sosioøkonomi på barn sine studievalg, hvor jeg samtidig hjalp en venn fra arbeiderklassen med å gjennomføre videregående ... -
Skoleledelsen og læringsmiljøet
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er å undersøke hvordan skolens ledelse jobber med læringsmiljøet i sin organisasjon. Studien vektlegger hva skoleledere og lærere trekker frem som viktig for å få et godt læringsmiljø. Ved hjelp av ... -
Systemisk praksis i skole og i ledelse: Det systemiske perspektivet hos skoleledere i dag
(Master thesis, 2023)Tema for studien er et systemisk perspektiv på skole og i skoleledelse. Et systemisk perspektiv kan beskrives som en kombinasjon av oppmerksomhet mot de relativt faste elementene og mot relasjoner, samspill og prosesser. ... -
Elevar med diagnosen ADHD. Kva haldningar til elevar med ADHD finn ein blandt lærere i skulen?lærere med
(Master thesis, 2023)Elevar med diagnosen ADHD kan ha ulike utfordringar i skulekvardagen. Dei er sårbare unge som kan streve med både det faglege og det sosiale, og er ofte avhengig av å ha gode vaksne rundt seg for å meistre skuledagen ...