Inkludering i matematikkfaget – undervisning i fellesskap for alle elever? En kvalitativ studie av elevers deltakelse i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning.
Abstract
Denne masteroppgaven kombinerer to faglige perspektiver: pedagogikk og matematikkdidaktikk. Problemstillingen er: Hvordan inkluderes mangfoldet av elever i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning? Som primærmetode ble det benyttet videoobservasjon av matematiske gruppesamtaler mellom elever innenfor et autentisk klassefellesskap på 5. årstrinn. I tillegg ble det gjennomført et intervju med klassens matematikklærer, som støtte til videoobservasjonene. I undersøkelsen ble inkluderingsbegrepet avgrenset til elevers deltakelse i klassefellesskapet. Det ble konstruert et rammeverk for masteroppgaven med utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn. Fellesnevneren for inkludering og læring gjennom deltakelse, ble funnet å være kvaliteten på elevenes deltakelse. I lys av forskningsarbeid på samtaler mellom elever (Mercer & Littleton, 2007), og dialogisk undervisning (Alexander, 2008), ble kvaliteten av elevenes deltakelse analysert og drøftet. Analysen har vært vekselvis teori- og empiridrevet. I undersøkelsen varierte det hvordan elevene deltok i samtaler innenfor det samme klassefellesskapet. De aller fleste elevene tok del i faglig produktive samtaler, såkalte utforskende matematiske samtaler. Undersøkelsen viser tre hovedfunn: For det første så det ut til å øke elevenes deltakelse i samtalene når det var etablert bestemte meta-diskursive regler, som samsvarte med kjennetegn på utforskende matematiske samtaler. Andre meta-diskursive regler som virket å fremme elevenes deltakelse, var forventning blant elevene om å holde faglig fokus, og at elevene stadig utforsket nye løsninger. For det andre ble det synlig at ulike elevroller påvirket kvaliteten på egen og medelevers deltakelse, noe jeg finner lite oppmerksomhet rettet mot i forskning og faglitteratur. Elever som langt på vei deltok i tråd med de bestemte meta-diskursive reglene, syntes å fremme inkludering av mangfoldet av elever. I motsatt fall dersom elever ikke deltok i samsvar med den matematiske diskursen, virket det tilsynelatende hemmende for inkludering. Dette gjaldt kun unntaket i denne studien. For det tredje utkrystalliserte det seg at lærerens rolle og kompetanse var viktig for å lykkes. Selv om funnene er knyttet til de studerte situasjonene, kan det være bevisstgjørende for praksisfeltet ved å rette søkelys mot hva som kan fremme og hemme elevers deltakelse i matematiske samtaler. I oppgaven har det også blitt diskutert om utforskende matematikkundervisning fremmer inkludering og læring for alle elever, noe denne undersøkelsen ikke kan besvare. I stedet er det argumentert for at en kompetent lærer, god og variert undervisning ser ut til å fremme inkludering og øke deltakelsen til de fleste elever i matematikkfaget. Trolig kan dette også bidra til å minske segregering og spesialundervisning utenfor fellesskapet.
Description
Full text not available