Master i pedagogikk, deltid: Nye registreringer
Viser treff 61-74 av 74
-
Gruppeveiledning som metode for kompetanseheving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg gruppeveiledning som metode for kompetanseutvikling i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilke måter kan veiledere i gruppeveiledning bidra til kompetanseutvikling hos personalet ... -
Forebyggende arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2021)Hvordan kan barnehagen arbeide for å forebygge sosiale og emosjonelle vansker? -
Pedagogisk- psykologisk arbeid med barnehagebarn som har utviklingsmessige språkvansker
(Master thesis, 2021)Vårt formål med denne oppgaven var å undersøke hvordan pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) arbeider med utredning og tiltak i barnehagen. Utredningen og tiltakene vi undersøkte avgrenset vi mot barnehagebarn og ... -
Bruk av styringsmakt- utfordringer og fordeler
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om kommunens bruk av styringsmakt ved implementering av faglig utvikling i barnehagene. Gjennom intervju med to kommuner hvor det til sammen er representert 8 styrere og 2 kommunerepresentanter, ... -
Videregående opplæring i et økologisk perspektiv. En kvalitativ studie om hvilke utfordringer voksne minoritetsspråklige elever opplever som påvirker skolegangen deres
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien har vært å belyse hvilke utfordringer tre voksne minoritetsspråklige elever opplever som påvirker deres skolegang, ut ifra et økologisk perspektiv. Studien belyser hvilke praktiske utfordringer ... -
Fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på kvalitative intervjuer med fire pedagoger; to barnehagelærere og to lærere i grunnskolen. Hensikten er å få større kunnskap om pedagogenes erfaringer med samarbeidet ... -
Manglende regneferdigheter og tidlig innsats: Egnet intensiv opplæring for elever som henger etter i regning – muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne studien er et ønske om å sette mer søkelys på matematikkvansker. I 2018 fikk vi en ny paragraf i opplæringsloven om tidlig innsats på 1.-4. trinn. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan ... -
Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?
(Master thesis, 2021)Studiens søkelys rettes mot samhandling mellom skoleledelse og lærere. Problemstillingen som belyses er: «Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?». Utgangspunkt for studien, problemstilling ... -
Hvordan leder pedagogiske ledere utviklingsarbeid på avdelingen i barnehagen og hvordan opplever de sin rolle i dette lederarbeidet?
(Master thesis, 2021)Pedagogiske ledere har fått ansvaret om å lede utviklingsarbeidet i barnehagen, lede refleksjonsprosesser og veilede medarbeiderne sine i dette arbeidet (KD, 2017; KD, 2017a). Denne studien undersøker hvordan pedagogiske ... -
Norsk tilpasning av kartleggingsverktøyet Family Impact of Assistive Technology Scale for Augmentative and Alternative Communication
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Barn med atypisk språklig utvikling kan ha behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ASK kan være alt fra håndtegn til avanserte tekniske hjelpemidler. For at barn som har behov for ASK skal kunne ... -
Tilrettelegging for elever med utviklingsmessige språkvansker. En kvalitativ studie om hva logopeder og spesialpedagoger i Pedagogisk-psykologisk-tjeneste mener om hvordan lærere kan tilrettelegge for elever med utviklingsmessige språkvansker, i ordinær undervisning.
(Master thesis, 2020)Sammendrag Høsten 2020 startet regjeringen kompetanseløftet i spesialpedagogikk for å bidra til at alle barn og unge har tilgang til faglig dyktige lærere og andre med spesialpedagogisk kompetanse. Målet med kompetanseløftet ... -
Endringsarbeid i barnehagen - Implementering av styringsdokumentet Språkspor i Kristiansundsbarnehagene
(Master thesis, 2020)Tema for studien er endringsledelse i barnehagen. Oppgavens formål er å se hvilken rolle barnehagestyrers ledelse spiller i implementeringen av styringsdokumentet Språkspor. Mitt mål er ikke å finne svar på hva som er god ... -
Ledelse og lærerperspektiv på demokratiopplæring i skolen
(Master thesis, 2020)Skolen er forpliktet til å oppdra elevene til samfunnsdeltakere og demokratiske medborgere. At skolen skal arbeide for å fremme demokrati er lovfestet i Opplæringslovens formålsparagraf. Hvordan kan skolens ledelse sammen ... -
Hvordan kan skoleledere bidra til lærernes motivasjon?
(Master thesis, 2020)Motivasjon er drivkraften i det vi foretar oss. Det er derfor interessant å vite hvordan dette virker, og hva som fremmer denne motivasjonen. Når vi jobber med mennesker, vil grad av motivasjon være med på å bestemme hvor ...