Hvordan kan vi motivere elever i ungdomsskolen til å engasjere seg i fysisk aktivitet i skolehverdagen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2766259Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Denne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst
Sammendrag
Bakgrunn
Fysisk aktivitet har mange helsefordeler, og påvirker elevenes læringsmiljø og læringsutbytte positivt. Ungdomsskoleelever ser ut til å bevege seg for lite. I Ungdataundersøkelsen vises det til at deltakelsen i fysisk aktivitet reduseres ved ungdomsskolealder, og at svært få lever opp til Helsemyndighetenes anbefalinger om 60 minutter daglig med fysisk aktivitet. I kroppsøving «sluses» alle elevene inn, samtidig som vi ser at faget ikke favner alle elevers motivasjon og interesse.
Formål
Studien søker etter ungdomsskoleelevers tanker, følelser og erfaringer rundt aktiviteter vi gjennomfører i skolehverdagen. Problemstillingen er «Hvordan kan vi motivere elever i ungdomsskolen til å engasjere seg i fysisk aktivitet i skolehverdagen?».
Utvalg
Fem ungdomsskoleelever i en alder av 13 og 14 år.
Metode
I studien ble det anvendt aksjonsforskning som tilnærming. Det ble gjennomført seks aksjoner. Spiralprinsippet ble brukt ved å planlegge, gjennomføre og evaluere en aktivitet, før neste aktivitet ble planlagt på bakgrunn av denne. For å analysere datamaterialet ble tematisk analyse anvendt.
Resultat
Resultatene viser at ungdomsskoleelevene opplevde stor motivasjon for å delta i fysisk aktivitet da de fikk være med å bestemme hvilke aktiviteter vi skulle drive med. Opplevelsen av autonomi, kompetanse og tilhørighet skaper engasjement. Det er derfor svært viktig at læreren legger til rette for et autonomistøttende læringsmiljø. Resultatene viser en utvikling av forståelse for fysisk aktivitet gjennom prosessen. Samholdet og tilhørigheten i gruppa ble sterkere og bedre for hver aktivitet. Elevene drives av aktivitetene som oppleves som morsomme eller noe som er gøy.
Avslutning
Studien konkluderer med at elevene må tilfredsstille de tre psykologiske behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet for å engasjere seg i fysisk aktivitet. I tillegg finner vi at lærere i større grad bør fremme aktiviteten som noe gøy, framfor først å se til elevenes helse ved sykdom og overvekt, da noe gøy appellerer til elevenes lyst og driv til å engasjere seg i fysisk aktivitet.
Nøkkelord: Fysisk aktivitet, ungdomsskoleelever, selvbestemmelsesteori, aksjonsforskning.