• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk, deltid
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk, deltid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan vi motivere elever i ungdomsskolen til å engasjere seg i fysisk aktivitet i skolehverdagen?

Halvorsen, Kamilla
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2766259
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk, deltid [24]
Description
Denne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst
Abstract
Bakgrunn

Fysisk aktivitet har mange helsefordeler, og påvirker elevenes læringsmiljø og læringsutbytte positivt. Ungdomsskoleelever ser ut til å bevege seg for lite. I Ungdataundersøkelsen vises det til at deltakelsen i fysisk aktivitet reduseres ved ungdomsskolealder, og at svært få lever opp til Helsemyndighetenes anbefalinger om 60 minutter daglig med fysisk aktivitet. I kroppsøving «sluses» alle elevene inn, samtidig som vi ser at faget ikke favner alle elevers motivasjon og interesse.

Formål

Studien søker etter ungdomsskoleelevers tanker, følelser og erfaringer rundt aktiviteter vi gjennomfører i skolehverdagen. Problemstillingen er «Hvordan kan vi motivere elever i ungdomsskolen til å engasjere seg i fysisk aktivitet i skolehverdagen?».

Utvalg

Fem ungdomsskoleelever i en alder av 13 og 14 år.

Metode

I studien ble det anvendt aksjonsforskning som tilnærming. Det ble gjennomført seks aksjoner. Spiralprinsippet ble brukt ved å planlegge, gjennomføre og evaluere en aktivitet, før neste aktivitet ble planlagt på bakgrunn av denne. For å analysere datamaterialet ble tematisk analyse anvendt.

Resultat

Resultatene viser at ungdomsskoleelevene opplevde stor motivasjon for å delta i fysisk aktivitet da de fikk være med å bestemme hvilke aktiviteter vi skulle drive med. Opplevelsen av autonomi, kompetanse og tilhørighet skaper engasjement. Det er derfor svært viktig at læreren legger til rette for et autonomistøttende læringsmiljø. Resultatene viser en utvikling av forståelse for fysisk aktivitet gjennom prosessen. Samholdet og tilhørigheten i gruppa ble sterkere og bedre for hver aktivitet. Elevene drives av aktivitetene som oppleves som morsomme eller noe som er gøy.

Avslutning

Studien konkluderer med at elevene må tilfredsstille de tre psykologiske behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet for å engasjere seg i fysisk aktivitet. I tillegg finner vi at lærere i større grad bør fremme aktiviteten som noe gøy, framfor først å se til elevenes helse ved sykdom og overvekt, da noe gøy appellerer til elevenes lyst og driv til å engasjere seg i fysisk aktivitet.

Nøkkelord: Fysisk aktivitet, ungdomsskoleelever, selvbestemmelsesteori, aksjonsforskning.
 
 
 
Publisher
University of South-Eastern Norway

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit