Hvilken forståelse av dybdelæring ligger i IB`s lærplan Learning and teaching?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3011361Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tema for denne studien er å undersøke IB`s forståelse av dybdelæring slik det beskrives i et av deres policy-dokumentet som heter Teaching and learning. Dette er aktuelt i dag fordi dybdelæring er i fokus etter Ludvigsen-utvalgets rapport som kom i 2015. Dybdelæring er i endring og det kan ha tatt ulike retninger i internasjonal og norsk policy. For å se nærmere på hvordan dybdelæringen er presentert i policyen er det utført en innholdsanalyse for å se hvilken forståelse av dybdelæring som ligger i IB sin policy.
Problemstillingen i oppgaven er: Hvilken forståelse av dybdelæring ligger i IB`s læreplan Learning and teaching?
Metoden i denne studien kvalitativt design med dokumentanalyse, med hjelp av en innholdsanalyse av IB sin policy. Teorien om dybdelæring er hentet fra Fullan et al. (2018) Flatås (2018) og Bolstad (2021). Funn i studiet er hentet ut fra problemstillingen. Oppgaven sine funn peker mot at IB har en forståelse om at dybdelæring handler om helhetlig og tverrfaglige perspektiver, der kunnskap og ferdigheter settes i sammenheng med faget som helhet, og kontekster utenfor de tradisjonelle faggrensene. IB vektlegger overflatelæring og dybdelæring på lik linje og de er opptatt av elevaktiv læring. Det settes lys på viktigheten av samarbeid, kritisk tenking og at dybdelæring tar tid. Det ønskes at utdanningen skal gi mulighet for medborgerskap og livslang læring.