Hva kan skoleeier gjør for å utvikle samisk opplæring?
Description
Full text not available
Abstract
I oppgaven har jeg valgt følgende problemstilling: Hva kan skoleeier gjøre for å utvikle samisk opplæring?
Denne oppgaven er en kvalitativ studie, der jeg undersøker hvordan skoleeier legger til rette for god organisering av samisk opplæring. Jeg har intervjuet sju skoleeiere i storbykommuner. De har stillinger som skolesjef, skoledirektør eller oppvekstsjef, og er delegert myndighet fra kommunestyre eller rådmann. Forskningsspørsmålene har handlet om hvilke kompetanser skoleeier har behov for i utvikling av samisk opplæring, hvordan skoleeier jobber for å utvikle samisk opplæring, og hvordan skoleeier legger til rette for god organisering av samisk opplæring.
Med innføringen av Kunnskapsløftet (LK20) vil man ytterligere styrke det samiske språket, samiske verdier, samisk kultur og det språklige mangfold i skolen. Med ny læreplan åpnet det seg nye muligheter for organisering etter krav om at all samisk opplæring skal organiseres etter sterk språkopplæringsmodell. Mine funn i undersøkelsen representerer skoleeiers erfaringer og opplevelser rundt samiske elevers rettigheter og samisk opplæring, samt hvordan skolene har organisert samisk opplæring i henhold til opplæringsloven og andre styringsdokumenter. Ett viktig element i studien er ledelsesperspektivet og skoleeiers kapasitet til å endre organiseringsmodeller i tråd med intensjonen i læreplanen for samisk som første- og andrespråk (Utdanningsdirektoratet, 2020).