Samhandling i skolen. En studie av skolelederes opplevde støtte fra skoleeiere
Abstract
Studien undersøker samhandlingsprosesser mellom skoleledere og skoleeiere i håndtering av alvorlige elevsaker. Jeg har gjennomført en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse som ble sendt ut til samtlige kommunale grunnskolerektorer i to mellomstore kommuner på Østlandet. Spørreskjemaet består hovedsakelig av prekodede svaralternativer som respondentene skal ta stilling til gjennom en firepunktsskala fra svært enig til svært uenig.
Det teoretiske rammeverket i studien er forankret i samhandlingsteori samt nasjonal og internasjonal forskning på ledelse og kvalitetsutvikling i skolen. Sentrale teoretiske perspektiver er samhandling mellom aktører i den «pedagogiske verdikjeden» og produktive utviklingskulturer mellom kommune- og skolenivå.
Funnene viser at det er variasjoner i hvordan skolelederne opplever støtte fra skoleeier i håndtering av alvorlige elevsaker. I tillegg viser funnene at skolelederne etterspør mer kompetanse i dette arbeidet. Samtidig viser resultatene med få unntak det er gode relasjoner og tillitsforhold mellom skoleledere og skolesjefer. Samlet viser funnene at skolelederes kapasitet til å gjennomføre gode samhandlingsprosesser og kommunikasjonsprosesser i arbeid med alvorlige elevsaker begrenser seg på grunn av tidspress.