Samhandling i skolen. En studie av skolelederes opplevde støtte fra skoleeiere
dc.contributor.advisor | Berg, Pernille Jahnsen | |
dc.contributor.author | Gillebo, Ole Marthin | |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T16:41:23Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T16:41:23Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6863270:54993733 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3077714 | |
dc.description.abstract | Studien undersøker samhandlingsprosesser mellom skoleledere og skoleeiere i håndtering av alvorlige elevsaker. Jeg har gjennomført en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse som ble sendt ut til samtlige kommunale grunnskolerektorer i to mellomstore kommuner på Østlandet. Spørreskjemaet består hovedsakelig av prekodede svaralternativer som respondentene skal ta stilling til gjennom en firepunktsskala fra svært enig til svært uenig. Det teoretiske rammeverket i studien er forankret i samhandlingsteori samt nasjonal og internasjonal forskning på ledelse og kvalitetsutvikling i skolen. Sentrale teoretiske perspektiver er samhandling mellom aktører i den «pedagogiske verdikjeden» og produktive utviklingskulturer mellom kommune- og skolenivå. Funnene viser at det er variasjoner i hvordan skolelederne opplever støtte fra skoleeier i håndtering av alvorlige elevsaker. I tillegg viser funnene at skolelederne etterspør mer kompetanse i dette arbeidet. Samtidig viser resultatene med få unntak det er gode relasjoner og tillitsforhold mellom skoleledere og skolesjefer. Samlet viser funnene at skolelederes kapasitet til å gjennomføre gode samhandlingsprosesser og kommunikasjonsprosesser i arbeid med alvorlige elevsaker begrenser seg på grunn av tidspress. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Samhandling i skolen. En studie av skolelederes opplevde støtte fra skoleeiere | |
dc.type | Master thesis |