Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Pernille Jahnsen
dc.contributor.authorGillebo, Ole Marthin
dc.date.accessioned2023-07-11T16:41:23Z
dc.date.available2023-07-11T16:41:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863270:54993733
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077714
dc.description.abstractStudien undersøker samhandlingsprosesser mellom skoleledere og skoleeiere i håndtering av alvorlige elevsaker. Jeg har gjennomført en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse som ble sendt ut til samtlige kommunale grunnskolerektorer i to mellomstore kommuner på Østlandet. Spørreskjemaet består hovedsakelig av prekodede svaralternativer som respondentene skal ta stilling til gjennom en firepunktsskala fra svært enig til svært uenig. Det teoretiske rammeverket i studien er forankret i samhandlingsteori samt nasjonal og internasjonal forskning på ledelse og kvalitetsutvikling i skolen. Sentrale teoretiske perspektiver er samhandling mellom aktører i den «pedagogiske verdikjeden» og produktive utviklingskulturer mellom kommune- og skolenivå. Funnene viser at det er variasjoner i hvordan skolelederne opplever støtte fra skoleeier i håndtering av alvorlige elevsaker. I tillegg viser funnene at skolelederne etterspør mer kompetanse i dette arbeidet. Samtidig viser resultatene med få unntak det er gode relasjoner og tillitsforhold mellom skoleledere og skolesjefer. Samlet viser funnene at skolelederes kapasitet til å gjennomføre gode samhandlingsprosesser og kommunikasjonsprosesser i arbeid med alvorlige elevsaker begrenser seg på grunn av tidspress.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSamhandling i skolen. En studie av skolelederes opplevde støtte fra skoleeiere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel