Browsing Master i pedagogikk, deltid by Title
Now showing items 1-20 of 101
-
Arbeidinnsatsen som en del av vurderingen i teoretiske fag i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hensikten, og tar for seg noen av utfordringene, en finner i dagens vurderingspraksis i ungdomsskolen. I tillegg ser den på om arbeidsinnsatsen som en del av vurderingen i teoretiske fag i ... -
Barn med utrygg tilknytning på småbarns avdeling i barnehagen
(Master thesis, 2022)Nærmest 90% av norske ettåringer starter i barnehagen hvert år. De kommer fra ulike familieforhold og har forskjellige relasjonserfaringer fra samspill med sine nærmeste. Det antas at ca. 30% av norske barn har en eller ... -
Barnehage- og skolemyndighets ansvar i overgang fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg rettet oppmerksomheten på barnehage- og skolemyndighets ansvar i overgangen mellom barnehage og skole. Jeg begynte med å lese ulike føringer som: Kunnskapsløftet (2020) Lov om grunnskolen og den ... -
Barns deltakelse i planlegging. En kvalitativ studie av barns deltakelse i planlegging av barnehagens innhold
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av barns deltakelse i planlegging. Problemstillingen for studien er: Hvordan forstår barnehagelærere barns deltakelse i planlegging av barnehagens innhold? Studien belyser fire ... -
«BlimE!» i et inkluderingsperspektiv
(Master thesis, 2024)Dette er en studie i forbindelse med min avsluttende master i spesialpedagogikk. Studien har undersøkt hvordan «BlimE!» dansen kan benyttes som et pedagogisk verktøy for å fremme inkludering i skolen. Her har jeg undersøkt ... -
Bruk av styringsmakt- utfordringer og fordeler
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om kommunens bruk av styringsmakt ved implementering av faglig utvikling i barnehagene. Gjennom intervju med to kommuner hvor det til sammen er representert 8 styrere og 2 kommunerepresentanter, ... -
Børneperspektiver på kvalitet
(Master thesis, 2021)I denne master undersøger jeg børneperspektiver med et tilstræbt indefra-perspektiv, på kvalitet. Undersøgelsen er socialkonstruktivistisk funderet. Kvalitet forstås som et konstrueret begreb. Kvalitet forstås som et ... -
«Det er gøy og annerledes, men jeg savner barnehagen» - en kvalitativ studie som undersøker elevenes erfaring med overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ønsket jeg å finne ut hvordan eleven på første trinn opplever skolens læringsmiljø, i lys av deres erfaring fra barnehagen. For å få frem denne kunnskapen har jeg valgt å gjennomføre fire semistrukturerte ... -
"Det kommer fellesskapet til gode!" En kvalitativ studie om veiledning av nyutdannede barnehagelærere sett i sammenheng med kompetanseutvikling i et profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2022)Gjennom emnet endringsledelse og veiledning gjorde jeg spennende oppdagelser rundt veiledning, et landskap jeg hadde noe begrenset erfaring med, men likefullt var nysgjerrig på. Tema for masteroppgaven måtte bli rundt ... -
Dokumentanalyse av styringsdokumenter med fokus på kontinuitet og tilrettelegging i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Masterundersøkelsen har hatt en hermeneutisk vitenskapelig innfallsvinkel og det er brukt en kvalitativ og praksisorientert dokumentanalyse av sentrale styringsdokumenter for å søke etter svar på hvordan kontinuitet og ... -
Du er kompetent! En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femålig masterutdanning
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgave heter “Du er kompetent. En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femårig masterutdanning”. Dette er en kvalitativ og eksplorativ undersøkelse med tematisk analyse som ... -
«Du lærer jo noe hver gang du står i slike situasjoner»: En kvalitativ studie av hvordan ansatte møter og håndterer utfordrende atferd hos ungdom
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvordan undervisningsansatte i Den norske kirke møter og håndterer utfordrende atferd hos konfirmanter. Bakgrunnen for valg av tema var egne erfaringer med å komme til kort i møte med utfordrende ... -
"Du må tenke sjøl" - en utforskning av barnehagelæreres bruk av egen veiledningskompetanse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere med veiledningsutdanning, bruker sin kompetanse i barnehagen. Vitenskapsteoretisk, befinner denne teksten seg innenfor hermeneutikken, som har som formål å skape en ... -
Elevar med diagnosen ADHD. Kva haldningar til elevar med ADHD finn ein blandt lærere i skulen?lærere med
(Master thesis, 2023)Elevar med diagnosen ADHD kan ha ulike utfordringar i skulekvardagen. Dei er sårbare unge som kan streve med både det faglege og det sosiale, og er ofte avhengig av å ha gode vaksne rundt seg for å meistre skuledagen ... -
Elevar med diagnosen ADHD. Kva haldningar til elevar med ADHD finn ein blant lærarar i skulen?
(Master thesis, 2023)Elevar med diagnosen ADHD kan ha ulike utfordringar i skulekvardagen. Dei er sårbare unge som kan streve med både det faglege og det sosiale, og er ofte avhengig av å ha gode vaksne rundt seg for å meistre skuledagen ... -
Elever med autismespekterforstyrrelser som samtidig strever med skolevegring
(Master thesis, 2021)Formålet med denne avhandlingen har vært å rette et fokus mot en elevgruppe som strever med å finne seg til rette i ordinær skole. Fokuset har vært å løfte frem relevant forskning og kompetanse omkring elever med ... -
Emosjonsfokusert tilnærming - et paradigmeskifte i pedagogikken? En kvalitativ studie av hvordan fremme emosjonsregulering hos barnehagebarn som har eller står i fare for å utvikle atferdsvansker
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie omhandlende tema emosjonsregulering. Formålet med oppgaven er å belyse hvordan spesialpedagoger jobber for å fremme barnehagebarns emosjonsregulering. Problemstillingen er: ... -
En autoetnografisk studie. Om minoritetsspråklige barns muligheter for subjektivering, sett ut ifra en barnehagelærers perspektiv
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en undersøkelse av en barnehagelærers opplevelse rundt ivaretakelse av minoritetsspråklige barns muligheter for subjektivering i barnehagen. Studien tar for seg barn som kommer til barnehagen uten ... -
En dans mellom linjene Med Karen Barad: En re-konfigurering av tanken og tanker om kjønn, identitet og likeverd
(Master thesis, 2023)Sammendrag Med denne masteroppgaven vises det til hvordan Karen Barads agentiske realisme kan være en forskjell som utgjør en forskjell for barn med kjønnsinkongruens i barnehagen. Som bidrag til barnehagefeltet tilbyr ... -
En matematikklærers dårlige samvittighet - Matematikkvansker : Tilrettelegging av matematikkundervisningen for lavtpresterende elever
(Master thesis, 2021)Målet med denne studien er å få et innblikk i hva matematikklærere på mellomtrinnet vektlegger i tilpasningen av undervisningen for lavtpresterende elever i matematikk og hvordan de opplever å jobbe med denne elevgruppen. ...