Bruk av styringsmakt- utfordringer og fordeler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2764583Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om kommunens bruk av styringsmakt ved implementering av faglig utvikling i barnehagene. Gjennom intervju med to kommuner hvor det til sammen er representert 8 styrere og 2 kommunerepresentanter, konstrueres kunnskap omkring kommunens bruk av styringsmakt. Studien er motivert av et ønske om å få mer kunnskap omkring bruk av styringsmakt og hvilke utfordringer og fordeler som kan komme ut av denne type styring. I denne oppgaven er det styringsmakt brukt av kommunen som barnehageeier som er fokuset.
Det kommer frem at styringsmakt blir brukt på forskjellige måter og på forskjellige nivåer. Både politikken og kommunerepresentanten har mandat til å ta avgjørelser på vegne av kommunen som barnehageeier. Det løftes frem tre kategorier for bruk av styringsmakt: Bruk av styringsmakt i politiske prosesser uten involvering av styrerne, bruk av styringsmakt i politiske prosesser med involvering av styrerne og kommunerepresentantens bruk av styringsmakt. Disse kategoriene for bruk av styringsmakt har med seg ulike utfordringer og/eller fordeler. Den første kategorien for styringsmakt kan utfordre profesjonskunnskapen og profesjonsutøvelsen. De to andre formene for styringsmakt kan være viktige for å opprettholde et samarbeid mellom politikk og profesjon med profesjonsinteressene som grunnlag for styring. Det kan også være nødvendig med bruk styringsmakt for å at barnehagene skal opprettholde gode formålstjenlige prosesser i tråd med utviklingen av profesjonskunnskapen.