«Det er gøy og annerledes, men jeg savner barnehagen» - en kvalitativ studie som undersøker elevenes erfaring med overgangen fra barnehage til skole
Abstract
I denne masteroppgaven ønsket jeg å finne ut hvordan eleven på første trinn opplever skolens læringsmiljø, i lys av deres erfaring fra barnehagen. For å få frem denne kunnskapen har jeg valgt å gjennomføre fire semistrukturerte fokusgruppeintervjuer med til sammen 15 førsteklassinger. Fra skolestart og frem til høstferien observere jeg i klasserommet og på skolefritidsordningen (SFO). Intervjuene fant sted etter høstferien. Her fikk barna selv sette ord på sine erfaringer og opplevelser. Det er spennende og utfordrende når informantene er fem – seks år gamle. Jeg opplevde at barna var villig til å dele sin kunnskap, og at de husket godt fra barnehagen og hadde gjort seg noen erfaringer fra skole.
Funnene i denne studien viser at barna opplevde seg ferdig med barnehagen og var klar for å bli skoleelever. Gjennom besøk på skolen og via eldre søsken hadde de tegnet seg et godt bilde av hva det ville si å bli skoleelev, og de fleste var fornøyd med sin nye status. De opplevde at skolen representerer læring, lekser og et krav om å sitte i ro, samt det fine med å treffe og få seg nye venner. De fremholdt at det var moro å lære noe nytt, samtidig som de savnet muligheten av å være i lek. De forteller at leken på skolen er ganske annerledes enn leken i barnehagen. Annerledes, og ikke så populært, var det å ha med matpakke på skolen.
Alle informantene mine gikk på SFO, og dette trekkes frem som en mulighetsarena for måltidsfellesskap, lek og etablering av vennskap.
Ovennevnte funn vil bli presentert nærmere, samt presentert og drøftet opp mot tidligere forskning og teori om overgang, kontinuitet og lek. I studiens teoretiske rammeverk benyttes Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell, som legger vekt på at elevenes mikrosystemer, barnehage og skole, bør bindes sammen for å legge til rette for muligheten til å oppleve sammenheng.