Blar i Master i pedagogikk, deltid på tittel
Viser treff 30-49 av 74
-
Hvordan brukes kompetansepakkene som implementeringsverktøy i barneskolen?
(Master thesis, 2022)Bruken av kompetansepakker er et nytt verktøy for å implementere Kunnskapsløftet 20. Denne studien handler om hvordan ledere og lærere opplever at ledelse av utviklingsprosesser påvirkes ved å bruke kompetansepakker. ... -
Hvordan kan skoleledere bidra til lærernes motivasjon?
(Master thesis, 2020)Motivasjon er drivkraften i det vi foretar oss. Det er derfor interessant å vite hvordan dette virker, og hva som fremmer denne motivasjonen. Når vi jobber med mennesker, vil grad av motivasjon være med på å bestemme hvor ... -
Hvordan kan vi motivere elever i ungdomsskolen til å engasjere seg i fysisk aktivitet i skolehverdagen?
(Master thesis, 2021)Bakgrunn Fysisk aktivitet har mange helsefordeler, og påvirker elevenes læringsmiljø og læringsutbytte positivt. Ungdomsskoleelever ser ut til å bevege seg for lite. I Ungdataundersøkelsen vises det til at deltakelsen ... -
Hvordan leder pedagogiske ledere utviklingsarbeid på avdelingen i barnehagen og hvordan opplever de sin rolle i dette lederarbeidet?
(Master thesis, 2021)Pedagogiske ledere har fått ansvaret om å lede utviklingsarbeidet i barnehagen, lede refleksjonsprosesser og veilede medarbeiderne sine i dette arbeidet (KD, 2017; KD, 2017a). Denne studien undersøker hvordan pedagogiske ... -
Hvordan ser du meg? En kvalitativ studie av tre barnehagelæreres opplevelse av egen relasjonskompetanse
(Master thesis, 2022)I denne masterstudien har vi undersøkt hvordan barnehagelærere opplever egen relasjonskompetanse i det daglige arbeideidet i barnehagen, i møte med situasjoner som utfordrer deres relasjonelle handlingskompetanse. Teoretisk ... -
IKT og spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Denne undersøkelsen ser nærmere på hvilke utfordringer knyttet til IKT og spesialundervisning som har vært løftet frem i forskning. Jeg har utført en systematisk litteraturstudie der jeg gjennom en søke- og filtreringsprosess ... -
Inkludering i matematikkfaget – undervisning i fellesskap for alle elever? En kvalitativ studie av elevers deltakelse i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven kombinerer to faglige perspektiver: pedagogikk og matematikkdidaktikk. Problemstillingen er: Hvordan inkluderes mangfoldet av elever i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning? ... -
Jakten på det uvisse - Et barnehagepersonale på vei mot alternative forståelser av barns uttrykk og ytringer – hvordan forstå det vi ikke vet at finnes?
(Master thesis, 2023)Jeg har ønsket at masteroppgaven skal kunne bidra til kunnskap omkring det å aktivt forsøke å motvirke den type diskursiv makt som kan føre til at barnets subjekt blir definert uten å bli motsagt. Jeg ønsker å bidra med ... -
Kommunal styring: Kvalitetsutvikling i kommunale barnehager
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen belyses følgende problemstilling: “Hvordan styrer kommunen barnehagene for kvalitetsutvikling? Og hvordan oppleves denne styringen av styrere i barnehagen?” Gjennom våre forskerspørsmål og kvalitative ... -
Komplicerende ledelse: Affektiv produktion og ikke-uskyldig omsorgspraksis i dagtilbud
(Master thesis, 2022)This master thesis investigates the possibilities of what more and what else may become visible if pedagogical documentation, produced in collaboration between ECEC staff and computer programs, is viewed as affective ... -
Kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap i barnehage, med en fenomenologisk tilnærming. Hannah Arendt som en av det 20. århundrets fremste tenkere tjener som vitenskapsteoretisk inspirasjon inn i ... -
Ledelse av lærerens arbeid med tverrfaglige temaer i klasserommet
(Master thesis, 2023)Målet med studien har vært å undersøke hvordan man som skoleleder kan legge til rette for lærernes videreutvikling av praktiseringen av folkehelse og livsmestring i egen undervisning. Studien tar utgangspunkt i en ... -
Ledelse av læreres arbeid med elevresultater
(Master thesis, 2022)Arbeid med elevresultater og skolelederes ansvar for å følge opp disse har fått økt aktualitet med ny læreplan som fremhever at skolen som et profesjonsfaglig fellesskap skal reflektere, vurdere og utvikle sin praksis ... -
Ledelse av prosesser for bærekraftig utvikling i barnehagen
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan barnehageledere legger til rette for utviklingsprosesser som fremmer bærekraftig utvikling i personalgruppa. Innledningsvis beskrives historisk kontekst for arbeid med bærekraftig ... -
Ledelse og lærerperspektiv på demokratiopplæring i skolen
(Master thesis, 2020)Skolen er forpliktet til å oppdra elevene til samfunnsdeltakere og demokratiske medborgere. At skolen skal arbeide for å fremme demokrati er lovfestet i Opplæringslovens formålsparagraf. Hvordan kan skolens ledelse sammen ... -
Lek og lekende uttrykk
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en undersøkelse av 5-åringers lek og lekende uttrykk. Undersøkelsen tar for seg hvordan barnehagelæreren kan lytte til barns lekende uttrykk med alle sanser for å utvide sin forståelse av lek. ... -
Linjeskift i barnehagens endringsarbeid: Hverdagsfortellinger og etiske innfiltninger
(Master thesis, 2022)Utviklingsarbeid i barnehagen har gjennom flere ti-år vært et uttalt satsningsområde fra storting og regjering. Kompetansestrategiene for barnehagesektoren har hatt litt ulike innretninger i forhold til finansiering og ... -
Manglende regneferdigheter og tidlig innsats: Egnet intensiv opplæring for elever som henger etter i regning – muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne studien er et ønske om å sette mer søkelys på matematikkvansker. I 2018 fikk vi en ny paragraf i opplæringsloven om tidlig innsats på 1.-4. trinn. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan ... -
Med blanke ark og ny start? En kvalitativ studie av samarbeidet mellom barnehage og skole om overgang for barn med adferdsvansker
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien har jeg utforsket hvordan informanter fra barnehage og skole beskriver samarbeidet i overgangen mellom de to institusjonene. Jeg ønsket å rette søkelys på hvordan samarbeidet ivaretar barn med ... -
Norsk tilpasning av kartleggingsverktøyet Family Impact of Assistive Technology Scale for Augmentative and Alternative Communication
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Barn med atypisk språklig utvikling kan ha behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ASK kan være alt fra håndtegn til avanserte tekniske hjelpemidler. For at barn som har behov for ASK skal kunne ...