Hvordan kan skoleledere bidra til lærernes motivasjon?
Description
Full text not available
Abstract
Motivasjon er drivkraften i det vi foretar oss. Det er derfor interessant å vite hvordan dette virker,og hva som fremmer denne motivasjonen. Når vi jobber med mennesker, vil grad av motivasjonvære med på å bestemme hvor stor innsats vi er villig til å legge i jobben vår. Utdanningssektorenmøter stadig nye krav fra omverdenen som gjør at ansatte ved skolen må tåle å stå i omstilling overtid. Da trengs det motivasjon for å gjennomføre dette endringsarbeidet og ansatte trenger å byggeen organisasjon som tåler disse utfordringene. Lærerne blir de som skal realisere endringene iklasserommet i møte med elevene. Dette gjør det ekstra viktig at vi som skoleledere, kan legge tilrette for at lærerne kan motivere seg selv til dette arbeidet.Oppgaven definerer sentrale begrep og ser på grunnleggende perspektiver på motivasjon. I tillegghar den med teori om selvbestemmelse og mestringsforventningens betydning. Det er også refererttil ledelsesteorier som transformasjonsledelse og relasjonsledelse som begge ønsker å fremmemotivasjon på arbeidsplassen.Empiri er hentet fra en videregående skole, og det er to lærere og en leder som er intervjuet. Dehar beskrevet sine opplevelser i forhold til hva de mener motiverer lærerne. I tillegg har de sagt noeom hva lederen kan gjøre for å fremme denne motivasjonen. Dette har sammen medteorigrunnlaget gjort at jeg har kunnet svare på de forskningsspørsmålene og den problemstillingenoppgaven bygger på.