Browsing Master i pedagogikk, deltid by Title
Now showing items 25-44 of 74
-
Gruppeveiledning som metode for kompetanseheving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg gruppeveiledning som metode for kompetanseutvikling i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilke måter kan veiledere i gruppeveiledning bidra til kompetanseutvikling hos personalet ... -
Hva kan skoleeier gjør for å utvikle samisk opplæring?
(Master thesis, 2022)I oppgaven har jeg valgt følgende problemstilling: Hva kan skoleeier gjøre for å utvikle samisk opplæring? Denne oppgaven er en kvalitativ studie, der jeg undersøker hvordan skoleeier legger til rette for god ... -
Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?
(Master thesis, 2021)Studiens søkelys rettes mot samhandling mellom skoleledelse og lærere. Problemstillingen som belyses er: «Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?». Utgangspunkt for studien, problemstilling ... -
Hva mener ungdomsskoleelever lærere kan bidra med for å øke skolefaglig motivasjon?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Skolens mandat er å «legge til rette for læring for alle elever, stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.» s.18 (Læreplanverket, 2020). Denne oppgaven tar utgangspunkt i ... -
Hvilken forståelse av dybdelæring ligger i IB`s lærplan Learning and teaching?
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er å undersøke IB`s forståelse av dybdelæring slik det beskrives i et av deres policy-dokumentet som heter Teaching and learning. Dette er aktuelt i dag fordi dybdelæring er i fokus etter Ludvigsen-utvalgets ... -
Hvordan brukes kompetansepakkene som implementeringsverktøy i barneskolen?
(Master thesis, 2022)Bruken av kompetansepakker er et nytt verktøy for å implementere Kunnskapsløftet 20. Denne studien handler om hvordan ledere og lærere opplever at ledelse av utviklingsprosesser påvirkes ved å bruke kompetansepakker. ... -
Hvordan kan skoleledere bidra til lærernes motivasjon?
(Master thesis, 2020)Motivasjon er drivkraften i det vi foretar oss. Det er derfor interessant å vite hvordan dette virker, og hva som fremmer denne motivasjonen. Når vi jobber med mennesker, vil grad av motivasjon være med på å bestemme hvor ... -
Hvordan kan vi motivere elever i ungdomsskolen til å engasjere seg i fysisk aktivitet i skolehverdagen?
(Master thesis, 2021)Bakgrunn Fysisk aktivitet har mange helsefordeler, og påvirker elevenes læringsmiljø og læringsutbytte positivt. Ungdomsskoleelever ser ut til å bevege seg for lite. I Ungdataundersøkelsen vises det til at deltakelsen ... -
Hvordan leder pedagogiske ledere utviklingsarbeid på avdelingen i barnehagen og hvordan opplever de sin rolle i dette lederarbeidet?
(Master thesis, 2021)Pedagogiske ledere har fått ansvaret om å lede utviklingsarbeidet i barnehagen, lede refleksjonsprosesser og veilede medarbeiderne sine i dette arbeidet (KD, 2017; KD, 2017a). Denne studien undersøker hvordan pedagogiske ... -
Hvordan ser du meg? En kvalitativ studie av tre barnehagelæreres opplevelse av egen relasjonskompetanse
(Master thesis, 2022)I denne masterstudien har vi undersøkt hvordan barnehagelærere opplever egen relasjonskompetanse i det daglige arbeideidet i barnehagen, i møte med situasjoner som utfordrer deres relasjonelle handlingskompetanse. Teoretisk ... -
IKT og spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Denne undersøkelsen ser nærmere på hvilke utfordringer knyttet til IKT og spesialundervisning som har vært løftet frem i forskning. Jeg har utført en systematisk litteraturstudie der jeg gjennom en søke- og filtreringsprosess ... -
Inkludering i matematikkfaget – undervisning i fellesskap for alle elever? En kvalitativ studie av elevers deltakelse i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven kombinerer to faglige perspektiver: pedagogikk og matematikkdidaktikk. Problemstillingen er: Hvordan inkluderes mangfoldet av elever i matematiske gruppesamtaler i en utforskende matematikkundervisning? ... -
Jakten på det uvisse - Et barnehagepersonale på vei mot alternative forståelser av barns uttrykk og ytringer – hvordan forstå det vi ikke vet at finnes?
(Master thesis, 2023)Jeg har ønsket at masteroppgaven skal kunne bidra til kunnskap omkring det å aktivt forsøke å motvirke den type diskursiv makt som kan føre til at barnets subjekt blir definert uten å bli motsagt. Jeg ønsker å bidra med ... -
Kommunal styring: Kvalitetsutvikling i kommunale barnehager
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen belyses følgende problemstilling: “Hvordan styrer kommunen barnehagene for kvalitetsutvikling? Og hvordan oppleves denne styringen av styrere i barnehagen?” Gjennom våre forskerspørsmål og kvalitative ... -
Komplicerende ledelse: Affektiv produktion og ikke-uskyldig omsorgspraksis i dagtilbud
(Master thesis, 2022)This master thesis investigates the possibilities of what more and what else may become visible if pedagogical documentation, produced in collaboration between ECEC staff and computer programs, is viewed as affective ... -
Kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap i barnehage, med en fenomenologisk tilnærming. Hannah Arendt som en av det 20. århundrets fremste tenkere tjener som vitenskapsteoretisk inspirasjon inn i ... -
Ledelse av lærerens arbeid med tverrfaglige temaer i klasserommet
(Master thesis, 2023)Målet med studien har vært å undersøke hvordan man som skoleleder kan legge til rette for lærernes videreutvikling av praktiseringen av folkehelse og livsmestring i egen undervisning. Studien tar utgangspunkt i en ... -
Ledelse av læreres arbeid med elevresultater
(Master thesis, 2022)Arbeid med elevresultater og skolelederes ansvar for å følge opp disse har fått økt aktualitet med ny læreplan som fremhever at skolen som et profesjonsfaglig fellesskap skal reflektere, vurdere og utvikle sin praksis ... -
Ledelse av prosesser for bærekraftig utvikling i barnehagen
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan barnehageledere legger til rette for utviklingsprosesser som fremmer bærekraftig utvikling i personalgruppa. Innledningsvis beskrives historisk kontekst for arbeid med bærekraftig ... -
Ledelse og lærerperspektiv på demokratiopplæring i skolen
(Master thesis, 2020)Skolen er forpliktet til å oppdra elevene til samfunnsdeltakere og demokratiske medborgere. At skolen skal arbeide for å fremme demokrati er lovfestet i Opplæringslovens formålsparagraf. Hvordan kan skolens ledelse sammen ...