Browsing Master i pedagogikk, deltid by Document Types "Master thesis"
Now showing items 21-40 of 102
-
Endringsarbeid i barnehagen - Implementering av styringsdokumentet Språkspor i Kristiansundsbarnehagene
(Master thesis, 2020)Tema for studien er endringsledelse i barnehagen. Oppgavens formål er å se hvilken rolle barnehagestyrers ledelse spiller i implementeringen av styringsdokumentet Språkspor. Mitt mål er ikke å finne svar på hva som er god ... -
Er du eit vanleg barn inst inne, eller er det inst inne du ikkje er vanleg? - Dokumentanalyse av boken "Tung tids tale" av Olaug Nilssen
(Master thesis, 2024)Denne studien er en kvalitativ dokumentanalyse av boken «Tung tids tale» av Olaug Nilssen. Formålet med studien er å se på «Hvordan beskriver boken «Tung tids tale» foreldreskap og autisme i møte med diagnosesamfunnet?». ... -
Fagfornyelsen - blir vi klokere sammen?
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å undersøke hvordan ledelse av profesjonelle læringsfellesskap har blitt påvirket av Kunnskapsløftet 2020 og hvilken utvikling dette har ført til i profesjonsfelles-skapene. For første gang er ... -
Familie i krise - En kvalitativ undersøkelse om foreldrerollen og ivaretakelse av små barn i krise
(Master thesis, 2024)Familier som utsettes for traumatiske hendelser som, for eksempel ulykker, brann, alvorlig sykdom, uventede dødsfall eller selvmord, er mennesker som befinner seg i en krise. Gjennom problemstillingen «Hvordan kan foreldre ... -
Fanget i lesing og skriving En refleksiv praksisforskningsstudie av det å leve med dysleksi i skole og høyere utdanning
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven hadde som utgangspunkt å undersøke opplevelsen av dysleksiens tyngde gjennom en oppvekst, og å forstå nyansene i erfaringene, for å kunne bidra til god pedagogikk og ledelse i skolen. Problemstillingen som ... -
Flerspråklige ungdommers erfaringer med morsmålsopplæring - En kritisk analyse av mulighetsrommet for flerspråklighet i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Dette er en fenomenologisk studie som retter et kritisk blikk mot språkpolicy og språkideologi i norsk grunnskole, med utgangspunkt i internasjonal teori om utvikling av flerspråklighet og kritiske og konstruktivistiske ... -
Flerspråklighet i et ressurs eller mangelperspektiv? - En kvalitativ dokumentanalyse av styringsdokumenter for barnehage og skole
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er skrevet innenfor master i pedagogikk, med fordypning i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Tema for oppgaven er flerspråklighet i barnehage og skole. Forskning og statistikk viser ... -
Flerspråklighet som ressurs i språklæring for flerspråklige barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen - sett fra et transspråkingsperspektiv
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven, skrevet for studieprogrammet Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), har som tema flerspråklige barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). I det ... -
Forebyggende arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2021)Hvordan kan barnehagen arbeide for å forebygge sosiale og emosjonelle vansker? -
Foreldres perspektiver på overgang fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser. Hvordan erfarer foreldre av barn med autismespekterforstyrrelser overgang fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven, skrevet for studieprogrammet Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk rettet mot barnehage og skole ved Universiteter i Sørøst-Norge (USN), undersøker tema som omhandler foreldrenes ... -
Fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på kvalitative intervjuer med fire pedagoger; to barnehagelærere og to lærere i grunnskolen. Hensikten er å få større kunnskap om pedagogenes erfaringer med samarbeidet ... -
Gruppeveiledning som metode for kompetanseheving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg gruppeveiledning som metode for kompetanseutvikling i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilke måter kan veiledere i gruppeveiledning bidra til kompetanseutvikling hos personalet ... -
Hva kan skoleeier gjør for å utvikle samisk opplæring?
(Master thesis, 2022)I oppgaven har jeg valgt følgende problemstilling: Hva kan skoleeier gjøre for å utvikle samisk opplæring? Denne oppgaven er en kvalitativ studie, der jeg undersøker hvordan skoleeier legger til rette for god ... -
Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?
(Master thesis, 2021)Studiens søkelys rettes mot samhandling mellom skoleledelse og lærere. Problemstillingen som belyses er: «Hva kan skoleledelse gjøre for å fremme samhandling mellom ledelsen og lærere?». Utgangspunkt for studien, problemstilling ... -
Hva mener ungdomsskoleelever lærere kan bidra med for å øke skolefaglig motivasjon?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Skolens mandat er å «legge til rette for læring for alle elever, stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.» s.18 (Læreplanverket, 2020). Denne oppgaven tar utgangspunkt i ... -
Hvilke erfaringer har pedagoger i barnehagen med PPT’s sakkyndige vurdering?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg utforsket hvilke erfaringer pedagoger i barnehagen har med pedagogisk-psykologisk tjenestes (PPT) sakkyndige vurdering. Hensikten er ikke å finne feil eller mangler i arbeidet som PPT gjør, ... -
Hvilken forståelse av dybdelæring ligger i IB`s lærplan Learning and teaching?
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er å undersøke IB`s forståelse av dybdelæring slik det beskrives i et av deres policy-dokumentet som heter Teaching and learning. Dette er aktuelt i dag fordi dybdelæring er i fokus etter Ludvigsen-utvalgets ... -
Hvordan brukes kompetansepakkene som implementeringsverktøy i barneskolen?
(Master thesis, 2022)Bruken av kompetansepakker er et nytt verktøy for å implementere Kunnskapsløftet 20. Denne studien handler om hvordan ledere og lærere opplever at ledelse av utviklingsprosesser påvirkes ved å bruke kompetansepakker. ... -
Hvordan kan skoleledere bidra til lærernes motivasjon?
(Master thesis, 2020)Motivasjon er drivkraften i det vi foretar oss. Det er derfor interessant å vite hvordan dette virker, og hva som fremmer denne motivasjonen. Når vi jobber med mennesker, vil grad av motivasjon være med på å bestemme hvor ... -
Hvordan kan vi motivere elever i ungdomsskolen til å engasjere seg i fysisk aktivitet i skolehverdagen?
(Master thesis, 2021)Bakgrunn Fysisk aktivitet har mange helsefordeler, og påvirker elevenes læringsmiljø og læringsutbytte positivt. Ungdomsskoleelever ser ut til å bevege seg for lite. I Ungdataundersøkelsen vises det til at deltakelsen ...