Blar i Institutt for pedagogikk på tittel
Viser treff 201-220 av 285
-
RETRACTED ARTICLE - Children’s physical activity level and sedentary behaviour in Norwegian early childhood education and care: effects of a staff-led cluster-randomised controlled trial
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: A growing body of evidence suggest that the children’s physical activity (PA) level in early childhood education and care (ECEC) settings are insufficient. Since most children attend ECEC settings for many hours ... -
Reviewing simulator-based training and assessment in maritime education: a topic modelling approach for tracing conceptual developments
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study reviews literature of simulation-based training and assessment to trace conceptual developments in maritime education and training (MET). Our aim is to highlight and examine the historical trajectory of salient ... -
Rjukan fagskole 1921-1953: En pioner i norsk yrkesutdanning?
(Journal article, 2023)Rjukan fagskole i Telemark ble etablert i 1921 og var en 2-årig forskole for håndverk og industri. 15. mai 2023 er det 100 år siden de første elevene ved skolen tok sin eksamen. Rjukan fagskole var nyskapende og ble en ... -
Roller og relasjoner. PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I artikkelen drøftes forholdet mellom PP-rådgivernes oppgaver som sakkyndig utreder av enkeltsaker og som organisasjons- og kompetanseutvikler av skole og barnehage. Vi bruker en aktivitetsteoretisk tilnærming for å drøfte ... -
Sammenhenger mellom digitalisering og utdanningskvalitet - innspill og utspill.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne studien har vi analysert 22 av de totalt 91 innspillene som ble sendt til ministeren i forbindelse med utformingen av Stortingsmelding 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning (Kunnskapsdepartementet, ... -
Sårbarhet som profesjonsetisk kompetanse? En metarefleksjon basert på undervisning i skapende dans i høyere utdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne artikkelen stilles spørsmål om erfaringer av sårbarhet kan gis relevans i relasjon til profesjonsetisk kompetanse i lærerutdanning: Kan vi få fram troverdig kunnskap om betydningen av lærerutdannerens opplevde ... -
School leadership in data use practices: collegial and consensus-oriented
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Background: Previous research has highlighted the importance of school leadership in the productive use of student performance data. However, less is understood about the specific ways in which school leaders discuss this ... -
‘Seeing Whiteness’ in Norwegian education challenging a discourse of silence
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Employing a systematic literature review, this study explores research into whiteness studies in Norwegian education. Whiteness is broached as a sociogenic rather than a phylogenic phenomenon homologous with constructed ... -
Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne dramaturgiske studien undersøker vi hvordan lærerstudenter trener på observasjon som ferdighet og metode for å forberede seg til observasjonspraksis i skolen. Treningen foregår i et profesjonsverksted, en arena for ... -
Shadow Schools-Tamil Educational Success in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper considers Tamil educational success in Norway. Employing Bourdieu’s cultural capital as a conceptual lens, the factors that drive Norwegian-Tamil parents’ educational ambitions for their children are explored. ... -
Siger ungdomsværelset noget om ungdommen?
(Journal article, 2007-04)Ungdomsværelset udgør et helt konkret vidnesbyrd om den unges liv. Willy Aagre fortæller her om forskningen i ungdomsværelset. Og så åbner han døren til tre forskellige ungdomsværelser. -
Simulations at work — a framework for configuring simulation fidelity with training objectives
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This study aims to provide framework for considering fidelity in the design of simulator training. Simulator fidelity is often characterised as the level of physical and visual similarity with real work settings, and the ... -
Simulations in Maritime Training: A video study of the socio-technical organisation of ship simulator training
(Doctoral thesis, 2015)This thesis is situated within the field of educational research, and examines the use of ship simulators to create work-like contexts in maritime training. Within the maritime domain the use of ship simulators is customary ... -
Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Students with disorders of intellectual development (ID) often experience writing difficulties, and effective interventions are highly needed. This systematic review and meta-analysis of single-case experimental design ... -
Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Hensikten med denne artikkelen er først å synliggjøre to sentrale premisser for å kalle skapende dans en fagtradisjon, deretter å undersøke hva som skal til for å kalle noe et forskningsfelt og hvordan skapende dans som ... -
Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Folkehelseinstituttet (2016) konkluderer med at 15 til 20 prosent av alle norske ungdommer til enhver tid har nedsatt funksjon grunnet psykiske vansker. Samtidig viser Bakken (2016) til at ni prosent av guttene og 26 prosent ... -
Slaughtering a cow in early childhood education: Pedagogic meetings with destruction as change
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article explores the concept of change in education through an examination of the entangled processes of destruction and creation made visible during a Norwegian kindergarten’s tradition of participating in a cow-slaughter ... -
Sluttrapport. Kostholds- og måltidsmønster, fysisk aktivitet og vektutvikling hos barn i grunnskolen i Telemark. 4.-10. klassetrinn
(Research report, 2015-01-14)Hovedmålet med prosjektet har vært å øke kunnskapen om fysisk aktivitet og kostholdsvaner hos barn med ulik sosial bakgrunn i grunnskolen i Telemark. Prosjektet har bestått av tre tverrsnittstudier: på 4. klassetrinn i ... -
Some Evidence on the Cognitive Benefits of Learning to Code
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Computer coding—an activity that involves the creation, modification, and implementation of computer code and exposes students to computational thinking—is an integral part of today's education in science, technology, ...