Blar i Institutt for pedagogikk på tittel
Viser treff 90-109 av 295
-
Face-to-face promotive interaction leading to successful cooperative learning: A review study
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The article presents a review of 34 studies conducted from 1995 to 2017 focusing on face-to-face promotive interaction (FtFPI) factors that may lead to successful cooperative learning (CL) in small groups, as guided by the ... -
Fagsamtaler i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2012)The intention with this article is to develop knowledge about the potential in conversations about different subjects in early childhood education (ECE). The Research question is ”How can ECE teachers engage children to ... -
Femårig masterutdanning for grunnskolelærere - ny og utfordrende
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;30, Report, 2019)Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN og vil pågå til det første studentkullet som startet på femårig GLU høsten 2017, ... -
Filosofiske samtaler som motgift mod totalitarisme
(Journal article, 2009)Det er en vanlig fordom at utdannelse og demokrati vil kunne forhindre totalitarisme. Imidlertid har historien vist at totalitær tenkning kan få fotfeste i demokratiske og intellektuelt velutviklede samfunn, som fx det ... -
Finding Froebel: National and Cross-National Pedagogical Paths in Froebelian Early Childhood Education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This editorial for special issue part 1 on the pedagogy of Friedrich Froebel situates the articles in the context of the Global Education Reform Movement. It highlights the contributions made to contemporary research and ... -
Fitness, Fun and Friends through Participation in Preferred Physical Activities: Achievable for Children with Disabilities?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This study investigates the preferences for actual participation in and enjoyment of physical out-of-school activities in children with physical disabilities, including what particular activities they are actually participating ... -
“For a few minutes I could pretend I was someone else” – a study of multiple approaches to fiction reading activities
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This empirical study researches a literary reading process. 8th grade pupils participate in a close reading of a short story, Magrete Kind (Zwilgmeyer, 1895), in which they engage with different types of fiction reading ... -
Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article is about the areas of arts, design and crafts in Norwegian upper secondary education, with a particular focus on the changes that were implemented with the Knowledge Promotion Reform [Kunnskapsløftet] in 2006. ... -
Forskermøte med en fortellende skole. Aksjonsforskning og aksjonslæring som strategier for at lærerne ved en skole bedre kan forstå læreplanens idealer om en inkluderende skole
(Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo;26, Doctoral thesis, 2004) -
Forskningssirkler som praksisfellesskap
(Chapter, 2019)Kapittelet er basert på et nordisk forsknings- og utviklingsprosjekt: «Profesjonalisering gjennom veiledning – ProV», og handler om praksisfellesskap i tre forskningssirkler henholdsvis i Finland,1 Norge og Sverige. ... -
Fra fagbrev til ingeniør - et didaktisk perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Veien fra fagbrev eller annen yrkesutdanning til høgere utdanning har vært et tema i den norske skoledebatten i mange år, og er igjen blitt aktuell. Land som Finland, Tyskland og Japan har etablerte systemer for høgere ... -
Fra talent til fagarbeider. Sluttrapport 2015
(Research report, 2015-10-21)Denne rapporten omhandler prosjektet Fra talent til fagarbeider hvor en har prøvd ut en alternativ organiseringsmodell i yrkesfagutdanning. Målene i prosjektet er følgende: Etter 4 år i bedrift skal 10 elever som ellers ... -
Fragmentering og disharmoni, eller helse og livsmestring?
(Others, 2019)Folkehelse og livsmestring er innført som et nytt tverrfaglig emne i skolen. I dette essayet argumenteres det for at så lenge trekk ved eksisterende skolekultur fremmer det motsatte, er det ikke nok å innføre et nytt faglig ... -
Framing curriculum making: bureaucracy and couplings in school administration
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article aims to undertake a comparative investigation of school administration to understand further the frames of curriculum making. School administration is an under-illuminated aspect of curriculum research. The ... -
Framing Narratives: Youth and Schooling, Silencing and Dissent.
(Journal article; Peer reviewed, 2016)As completing upper secondary school has become increasingly important for young people to take their place in society, the problem of school dropout has prompted extensive research to identify the decisive underlying ... -
Fremad i alle retninger! Implementering av et kjønnsbalanseprosjekt i akademia
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg meningsskaping blant mellomledere i en norsk høgskole i forbindelse med implementeringen av et kjønnsbalanseprosjekt. Med utgangspunkt i samtaler i fokusgrupper og Karl E. Weicks (1995) ... -
Frigjørende deltakelse i en forskningssirkel om faget utdanningsvalg
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen handler om hvordan samtalene i deltakerorientert forskning bidrar til å åpne og lukke for frigjørende deltakelse. Deltakerorientert forskning har en demokratisk og emansipatorisk hensikt ved å ta utgangspunkt ... -
From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The authors of this article have collaborated as part of a steering group for Norwegian state-funded research and development project designed to enhance the professional digital competence (PDC) of both teacher educators, ... -
Fugitive Futures and Knowledge Brokering: Adding Value, Habits, and Trust in Early Childhood Education and Educational Research
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article is a collective act of writing preoccupied with the future of education. Our perspectives are different but what we have in common is a wish to explore and contribute to educational innovation. Through knowledge ... -
Følgeforskning av "Nettbasert masterstudium i Formgiving, kunst og håndverk"
(Research report, 2012)På oppdrag fra Institutt for forming og formgivning ved Høgskolen i Telemark har vi gjennomført et følgeforskningsoppdrag knyttet til oppstart, gjennomføring og avslutningen av treårig Nettbasert master i formgivning, kunst ...