Fragmentering og disharmoni, eller helse og livsmestring?
Others
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2639626Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [270]
- Publikasjoner fra CRIStin [3405]
Sammendrag
Folkehelse og livsmestring er innført som et nytt tverrfaglig emne i skolen. I dette essayet argumenteres det for at så lenge trekk ved eksisterende skolekultur fremmer det motsatte, er det ikke nok å innføre et nytt faglig emne. I essayet pekes det på enkelte slike trekk. Det argumenteres for at det må langt mer dyptgripende skolekulturelle endringer til dersom barn og unge skal få rom til å utvikle seg og dannes på måter som faktisk kan legge grunnlaget for god fysisk og psykisk helse og livsmestring, også i et livsløpsperspektiv.
Beskrivelse
Tilgjengelig på https://journals.uio.no/index.php/prismet fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0