Rjukan fagskole 1921-1953: En pioner i norsk yrkesutdanning?
Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [300]
- Publikasjoner fra CRIStin [3867]
Original version
Aakre, B. M. (2021). Rjukan fagskole 1921-1953: En pioner i norsk yrkesutdanning?. Didactica, 4(1), 1-15. https://didactica.one/index.htmAbstract
Rjukan fagskole i Telemark ble etablert i 1921 og var en 2-årig forskole for håndverk og industri. 15. mai 2023 er det 100 år siden de første elevene ved skolen tok sin eksamen. Rjukan fagskole var nyskapende og ble en pioner og forløper for den yrkesopplæringen vi har i dag. Skolen fremstår også som interessant i lys av Rjukan som verdensarv oppført på UNESCO’s liste siden 2016.
Hensikten med denne artikkelen er å belyse og drøfte de samfunnsforhold og prosesser som førte fram til etablering av skolen og årene som fulgte. Aktivitetsteori ble brukt som teoretisk og metodisk referanseramme og den bygger på historiske kilder fra skolens arkiver, aviser og bøker. Disse tolkes og analyseres i lys av annen forskning og litteratur om framveksten av norsk yrkesopplæring slik den fremstår i dag.
Etableringen av Rjukan fagskole må forstås i lys av de spesielle forholdene som preget samfunnet på Rjukan: rask industrialisering, urbanisering, teknologiske framsteg og store svingninger i økonomien. I tillegg speiler skolens første år et nasjonalt prosjekt med å etablere en helhetlig yrkesopplæring fra grunnutdanning til høyere utdanning.
Artikkelen konkluderer med at linjen for elektrikere var mest forut for sin tid, noe som forklares med storstilt utbygging av elektrisk kraft til industrielt formål. Linjen for mekanikere var også mer moderne og lengre enn tilsvarende linjer på den tiden, mens snekkelinjen fulgte et program mye lik skolefaget sløyd, men mer avansert med sine to år i verkstedskole. I dag kan Rjukan fagskole tjene til inspirasjon i det ordskiftet vi har om en mer praktisk og yrkesrettet ungdomsskole.