Roller og relasjoner. PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [300]
- Publikasjoner fra CRIStin [3865]
Original version
Psykologi i kommunen (PIK). 2019, 3(2).Abstract
I artikkelen drøftes forholdet mellom PP-rådgivernes oppgaver som sakkyndig utreder av enkeltsaker og som organisasjons- og kompetanseutvikler av skole og barnehage. Vi bruker en aktivitetsteoretisk tilnærming for å drøfte hvordan de ulike rollene utspiller seg, og for å identifisere spenninger i oppgavene. Vi har analysert PP-rådgivernes nedskrevne læringshistorier i saker som er relatert til mobbeproblematikk, deltatt som følgeforskere i et opplæringsprogram for PP-rådgivere og intervjuet PP-rådgivere. Analysene viser at det det eksisterer en form for konkurranse mellom oppgaveområdene, som særlig er knyttet til tre forhold; tidspress på ulike oppgaver, kompetansen i PP-tjenesten og forventninger fra skoler og barnehager.