Roller og relasjoner. PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2651665Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [295]
- Publikasjoner fra CRIStin [3781]
Originalversjon
Psykologi i kommunen (PIK). 2019, 3(2).Sammendrag
I artikkelen drøftes forholdet mellom PP-rådgivernes oppgaver som sakkyndig utreder av enkeltsaker og som organisasjons- og kompetanseutvikler av skole og barnehage. Vi bruker en aktivitetsteoretisk tilnærming for å drøfte hvordan de ulike rollene utspiller seg, og for å identifisere spenninger i oppgavene. Vi har analysert PP-rådgivernes nedskrevne læringshistorier i saker som er relatert til mobbeproblematikk, deltatt som følgeforskere i et opplæringsprogram for PP-rådgivere og intervjuet PP-rådgivere. Analysene viser at det det eksisterer en form for konkurranse mellom oppgaveområdene, som særlig er knyttet til tre forhold; tidspress på ulike oppgaver, kompetansen i PP-tjenesten og forventninger fra skoler og barnehager.