Browsing Master i økonomi og ledelse / siviløkonom by Title
Now showing items 137-156 of 328
-
Hvordan lykkes med den initiale fasen av en markedsutvidelsesbasert ekspansjonsstrategi med teknologikonseptet Cloud Computing?
(Master thesis, 2014)I denne avhandlingen fokuserer vi på hva som skal til for å lykkes med den initiale fasen av en markedsutvidelsesbasert ekspansjonsstrategi med teknologikonseptet Cloud Computing. Oppgaven tar for seg helsesektoren, der ... -
Hvordan overleve merkekriser - Forbrukeres preferanser og merkeeiers ansvar om kaffemerker
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen tar for seg teorier om hvordan merkekjennskap, krisehåndtering og krisestørrelse ved merkekriser har en påvirkningskraft på merkeliking. I avhandlingen bruker vi merkeliking som avhengig variabel, som ... -
Hvordan påvirker formelle kompetansehevende tiltak arbeidstakers subjektive velvære, arbeidsmotivasjon og ytelse på arbeidsplassen, og i hvilken grad fungerer behovet for kompetanse som en mediator på dette forholdet?
(Master thesis, 2013)På bakgrunn av et ønske om å gjennomføre denne studien på en troverdig måte, gjennomfører vi innledningsvis åtte regresjonsforutsetninger som er utviklet av Berry (1993). Tilfredsstillelse av disse regresjonsforutsetningene ... -
Hvordan påvirker nyheter publisert i mediene aksjekurser i Norge
(Master thesis, 2019)Meningen med denne studien er å utforske hvordan aksjekursene blir påvirket av positive og negative nyheter og om dette er avhengig av bedriftens størrelse i markedsverdi. Jeg har samlet data fra 12 store norske selskaper ... -
Hvordan påvirker opportunisme kontraktuelle forretningsrelasjoner? : Et komparativt casestudie
(Master thesis, 2012)Vi observerer i mediebildet at det forekommer ulike former for overtramp mellom forretningsrelasjoner, men sliter med å finne forklaring på hvordan disse overtrampene påvirker relasjonen. Da dette er et komplekst, men ... -
Hvordan rekruttere flere kvinner inn i STI-sektoren?
(Master thesis, 2022)Vi har valgt som tema for vår masteravhandling; Hvorfor det ikke rekrutteres flere kvinner inn i STI-sektoren i Norge. Vi har sett på tidligere og aktuell forskning på dette området og konkludert med at dette er en høyaktuell ... -
"Hvordan varierer viktigheten av tro og holdninger på tvers av produkter med lav og høy involvering"
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg tatt for seg om hva motiverer studenter til å kjøpe MacBook og hvilken effekt har grad av involvering som varierer viktigheten av deres tro og holdning. Hvordan varierer viktigheten av tro og ... -
Hvorfor er forbrukere skeptiske til grønn markedsføring? : En kvalitativ studie av forbrukerholdninger
(Master thesis, 2019)Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvorfor forbrukere er skeptiske til grønn markedsføring. Temaet er svært dagsaktuelt, noe som kan anses å styrke studiens relevans. Tidligere studier har undersøkt ... -
Hvorfor er innovasjonsnivået så lavt hos virksomheter i bygg og anleggsbransjen?
(Master thesis, 2020)Bygg og anleggsbransjen blir ofte omtalt som en bransje hvor aktørene er svært konservative. Forskning og statistikk viser også at det er den bransjen som er svakest når det kommer til innovasjonsaktivitet (SSB, 2019). ... -
Hvorfor velger kunder å handle på store netthandelsplattformer fremfor i tradisjonelle nettbutikker?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har hatt som formål å kartlegge hvilke faktorer som påvirker en kundes patronasje ved netthandel. Patronasje er definert som intensjon om valg, positiv omtale og ønske gjenvalg av en netthandelstilbyder. ... -
Ikke-kvalitetskostnader : Kategorisering og bruk i norsk subsea industri
(Master thesis, 2015)Ikke-kvalitetskostnader hos bedrifter i subsea industrien er nå et mer aktuelt tema enn noen gang tidligere. Dette er kostnader som oppstår som følge av avvik og manglende kvalitet, og som ville forsvunnet dersom systemer, ... -
Ikke-monetær pris og kjøpsintensjon på internett : Hvordan oppfatter potensielle e-kunder den ikke-monetære prisen i nettbutikker i en B2C-sammenheng og hvordan påvirker den deres kjøpsintensjon?
(Master thesis, 2014)Ikke-monetær pris og kjøpsintensjon er to viktige begrep innen forskningen, men det likevel få studier som knytter disse to begrepene sammen i en online kontekst. Internett har forandret mange av de tradisjonelle måtene ... -
Implementering av big data i new product development
(Master thesis, 2019)New product development (NPD) er prosessen fra utvikling til lansering av et nytt produkt. Teknologien har gjort det mulig for bedrifter å samle data for å oppnå kundeinnsikt som vil resultere i datadrevne beslutninger for ... -
Implementering av bærekraftig utvikling. En casestudie om implementering av bærekraft
(Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling er et viktig tema i samfunnet og i næringslivet som utvikler seg og har blitt en del av livet til mange. Jernbanesektoren er en viktig primær og offentlig aktør i forhold til bærekraftig utvikling, ... -
Implementering og oversetting av Lean i offentlige virksomheter: En casestudie av Lean i Skatteetaten
(Master thesis, 2014)Målet med studien var å se nærmere på en virksomhet som hadde lykkes med innføringen av Lean. Ved vellykket innføring av Lean har virksomhetens kvalifikasjoner innen fagområdene translasjon og utbringing stor betydning. ... -
Income smoothing, earnings quality & value relevance
(Master thesis, 2015)Income smoothing, resultatkvalitet og verdirelevans er tre store retninger innen regnskapsforskningen, men det er allikevel få studier som knytter disse tre forskningsretningene sammen. På bakgrunn av dette har vi valgt å ... -
Industri 4.0: En studie av digitalisering og kompetansebehov i Smarte Fabrikker
(Master thesis, 2020)Digitalisering har endret måten bedrifter skaper, fanger og tilbyr verdi. Disse endringene skjer gjennom nye og innovative forretningsmodeller med teknologi i bunn for å tilby verdiforslag som speiler kundebehov bedre enn ... -
Influenser annonser på sosiale medier
(Master thesis, 2022)Formål - Formålet med denne studien er å undersøke om influensermarkedsføring påvirker forbrukeres kjøpsintensjon. Vi undersøker om influenseres annonser påvirker forbrukeres kjøpsintensjon, sett i sammenheng med utilitarisk ... -
Informasjonssikkerhetskultur i bank : En case-studie om leders betydning
(Master thesis, 2020)Den teknologiske utviklingen har ført til endringer i norsk bank- og finansnæring, og har gjort informasjonssikkerhet til en viktig del av arbeidet. Sikkerhetsbruddene har større konsekvenser enn tidligere, og etableringen ...