• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementering av big data i new product development

Qvam, Marie Helseth; Majid, Javeria
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2019Qvam.pdf (642.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2619115
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom [225]
Abstract
New product development (NPD) er prosessen fra utvikling til lansering av et nytt produkt. Teknologien har gjort det mulig for bedrifter å samle data for å oppnå kundeinnsikt som vil resultere i datadrevne beslutninger for å oppnå NPD-suksess. Big data analytics blir brukt av bedrifter til å følge informasjonsflyten og analysere store mengder data til å gi verdifull informasjon som kan brukes til å oppnå konkurransefortrinn. Andre faktorer som kan påvirke NPD er blant annet cross-functional integration (CFI), som handler om informasjonsflyten og kommunikasjon i de ulike prosessene i arbeidet med NPD, og market pressure som innebærer bedriftens insentiver til å forbedre eller utvikle sine produkter avhengig av det presset de føler fra kunder og konkurrenter.

Forskningsspørsmålene våre er da «Hvilken betydning har det for norske bedrifter å implementere big data i deres NPD-prosesser?» og «Hvilken betydning har vektlegging av cross-functional integration og market pressure i norske bedrifters NPD-prosesser?».

For å finne svar på forskningsspørsmålene våre har vi valgt å gjøre en kvalitativ studie, nærmere bestemt en case-studie. Vi gjennomførte intervjuer med to nøkkelinformanter fra to ulike bransjer. Datainnsamlingen ga oss varierte og interessante funn mellom Case A og B. En av de tydeligste forskjellene er hva som legges i NPD, altså hvordan denne prosessen foregår hos dem. Mens Case A utvikler alle produkter selv, setter Case B sammen kolleksjoner av innkjøp basert på trend. Felles for begge caser er at big data hovedsakelig utnyttes ved markedsføringen og lanseringsfasen av NPD-prosessen. I forhold til CFI er det Case A som gjør mest på dette området og det virker som at det er Case A som også føler mest market pressure.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright the Author(s)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit