Hvordan lykkes med den initiale fasen av en markedsutvidelsesbasert ekspansjonsstrategi med teknologikonseptet Cloud Computing?
Abstract
I denne avhandlingen fokuserer vi på hva som skal til for å lykkes med den initiale fasen av en markedsutvidelsesbasert ekspansjonsstrategi med teknologikonseptet Cloud Computing. Oppgaven tar for seg helsesektoren, der vi ser på hvilke faktorer som er kritiske for en vellykket markedsekspansjon av Cloud Computing i fasen før produktet skal tilbys markedet. Videre ser vi på hvilke implikasjoner som kan møte en leverandør med intensjon om ekspansjon av Cloud Computing i denne sektoren. Cloud Computing konseptet utgjør en komplett IT løsning som ivaretar en organisasjons IT behov fra A til Å. Løsningen gir full frihet til å velge forretningsapplikasjon, arbeidssted og hvilke enheter som organisasjonen skal benytte for effektiv tilgang til data, tjenester og applikasjoner. Nesten alle Cloud Computing leverandører lover kundene en moderne IT løsning med garantert utviklingstakt, slik at de alltid vil få tilgang til de nyeste versjonene og tjenestene på en rask og effektiv måte. Basert på dette ser vi store muligheter for at det offentlige skal kunne bruke slike løsninger. Offentlig virksomheter har tidligere brukt egenutviklede og spesialtilpassede løsninger til eget bruk som har vært svært kompliserte og kostbare. Vi ser store muligheter for effektivisering og modernisering innenfor helsesektoren.