Blar i Master i økonomi og ledelse / siviløkonom på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 328
-
Corporate governance, regnskapskvalitet og earnings management : hvordan påvirker styrets og revisjonsutvalgets egenskaper regnskapskvalitet og earnings management?
(Master thesis, 2011)De siste tjue års regnskapsskandaler har ført til et økt fokus på ledelsens manipulering av regnskapene. Dette har blant annet ført til lovreguleringer og anbefalinger rundt styrets og revisorutvalgets uavhengighet og ... -
Insentiver til ikke-ledende ansatte i norske industribedrifter : Utbredelse og økonomiske effekter
(Master thesis, 2012)Insentiver har tidligere hovedsakelig blitt gitt til bedriftens ledere. De senere årene har det også blitt mer vanlig å gi insentiver til andre, ikke-ledende ansatte. Bruken av insentiver kan ses i sammenheng med prinsipal-agent ... -
Facebook Ergo Sum
(Master thesis, 2012)I avhandlingen har vi sett nærmere på forbrukeres relasjon til merker de har tatt et aktivt valg om å følge på Facebook, samt omstendighetene rundt hvorfor de følger merket. Vi har videre undersøkt hva som skjer med en ... -
Effects of market orientation on business performance : Environmental moderators, effectiveness and efficiency mediators and the role of firm capabilities
(Master thesis, 2012)Market orientation, centered at the very heart of marketing management literature, is argued to influence a firm’s performance, and this relationship has received considerable research attention. It is, however, argued ... -
Hvilke faktorer kan ha påvirkning på brukernes tilfredshet med saksbehandlingssystem innenfor skatteoppkreving
(Master thesis, 2012)Denne studien ser på ulike faktorer som kan ha påvirkning på brukernes bruk av informasjonssystem, for å oppnå suksess med systemet. Hovedteoriene er hentet fra DeLone og McLean (1992) og fra Sørebø & Eikebrokk (2008), og ... -
Kunnskapsdeling i bedrifter : Et bidrag til økt jobbytelse?
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven fokuserer på et svært interessant tema innen kompetanseutvikling, som er kunnskapsdeling. Oppgaven startet med et ønske om å undersøke hva som bidrar til at ansatte i bedrifter deler kunnskap med ... -
Hvordan påvirker opportunisme kontraktuelle forretningsrelasjoner? : Et komparativt casestudie
(Master thesis, 2012)Vi observerer i mediebildet at det forekommer ulike former for overtramp mellom forretningsrelasjoner, men sliter med å finne forklaring på hvordan disse overtrampene påvirker relasjonen. Da dette er et komplekst, men ... -
Effekten av posisjoneringsstrategier på oppfattet merkekonsept
(Master thesis, 2012)I denne avhandlingen har vi studert velkjente temaer innenfor merkelitteraturen; merkeposisjonering og merkekonseptene. Dette er den første studien på norsk som bidrar til forståelsen av sammenhengen mellom disse to ... -
Motivasjon og brukeraksept : Hvilken av de mest brukte indre motivasjonsvariablene fra IS-litteraturen predikerer best i en IS-aksept sammenheng?
(Master thesis, 2012)Forskning som kombinerer IS-aksept og motivasjon benytter forskjellige teorier og begreper i arbeidet med å si noe om hva som er forløpere til aksept av et IS. Gjennom arbeidet med vårt forprosjekt fant vi at de meste ... -
Lønnstilfredshet, rettferdighet og arbeidsmotivasjon i et selvbestemmelsesperspektiv : en kvantitativ studie i seks norske banker
(Master thesis, 2012)Formålet med avhandlingen er å undersøke sammenhenger knyttet til motivasjon i arbeidslivet gjennom empiri. Arbeidsmotivasjon er et interessant område innenfor forskningen og i det praktiske liv. Særlig med tanke på at de ... -
Ledelsens innvirkning på motivasjon og arbeidsmiljø : en kvantitativ studie i Tronrud Gruppen AS
(Master thesis, 2013)Avhandlingen er et kvantitativt rettet forskningsstudie gjennomført i tråd med etiske retningslinjer innenfor jus, humaniora og samfunnsvitenskap hvorav Tronrud Gruppen Konsern AS inngår som samarbeidspartner. Tema er ... -
Hvordan kan bedrifter oppnå høy produkt- og innovasjonsytelse i dynamiske markeder?
(Master thesis, 2013)Resultatene av studien viser at markedsorientering har en direkte positiv effekt på produkt‐ og innovasjonsytelsen. Det samme har produktutviklingskapabiliteter. Samtidig får ikke studien støtte for en positiv interaksjonseffekt ... -
Study on the perceived impact of balanced scorecard
(Master thesis, 2013)Denne studien ønsker å kartlegge organisatoriske effekter av BSC, og underliggende forhold som har påvirket disse effektene. Med organisatoriske effekter mener jeg først og fremst hvilke endringer som har skjedd i formelle ... -
Motivasjonelt klima og oppfattet kompetanse : Hvilke sammenhenger er det mellom motivasjonelt klima, oppfattet kompetanse, motivasjon, effektivitet og velvære blant ansatte?
(Master thesis, 2013)Denne studien utgjør vår masteravhandling innen økonomiske og administrative fag, retning strategi og kompetanseutvikling. Vi har valgt å fordype oss i temaene motivasjonelt klima og opplevd kompetanse, og undersøke om det ... -
Hvordan påvirker formelle kompetansehevende tiltak arbeidstakers subjektive velvære, arbeidsmotivasjon og ytelse på arbeidsplassen, og i hvilken grad fungerer behovet for kompetanse som en mediator på dette forholdet?
(Master thesis, 2013)På bakgrunn av et ønske om å gjennomføre denne studien på en troverdig måte, gjennomfører vi innledningsvis åtte regresjonsforutsetninger som er utviklet av Berry (1993). Tilfredsstillelse av disse regresjonsforutsetningene ... -
Dynamiske kapabiliteter : mot en felles fremtid
(Master thesis, 2013)Denne studien tar for seg tre omdiskuterte områder av teorien om dynamiske kapabiliteter. For det første vurderes konseptualiseringen av dynamiske kapabiliteter, og derunder også operasjonaliseringen av begrepet. Her blir ... -
Betydningen av tillit i personlige relasjoner for strategiimplementering
(Master thesis, 2013)Studiens hovedbidrag er å koble temaene personlige relasjoner og strategiimplementering, og vise at organisasjoner må jobbe med implementering også på relasjonsnivå. Jeg har studert kvaliteter ved personlige relasjoner i ... -
Effekter av markedsorientering og organisasjonskultur på bedriftens ytelse
(Master thesis, 2013)Funnene i denne avhandlingen støtter de direkte effektene av de to MO-støttende kulturtypene, markedskultur og entreprenørkultur, samt interaksjonen av disse. Det betyr at bedrifter som har en organisasjonskultur som ... -
Conspicuous parental consumption : Antecedents of luxury brand preference for parents as consumers
(Master thesis, 2013)The market of luxury apparel for children has grown at a rapid pace over the last decade. Only ten years ago, the market was dominated by a few major actors, whereas today a continuously increasing number of fashion designers ... -
Gevinster og kostnader ved implementering av et ERP-system
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har jeg studert gevinster og kostnader i forbindelse med implementering av et Enterprise Resource Planning system (ERP-system) i små- og mellomstore bedrifter(SMB). Et ERP-system er en programpakkeløsning ...