Hvordan kan bedrifter oppnå høy produkt- og innovasjonsytelse i dynamiske markeder?
Abstract
Resultatene av studien viser at markedsorientering har en direkte positiv effekt på produkt‐ og innovasjonsytelsen. Det samme har produktutviklingskapabiliteter. Samtidig får ikke studien støtte for en positiv interaksjonseffekt mellom markedsorientering og produktutvikling på produkt‐ og innovasjonsytelsen. Avhandlingen argumenterer for at dette indikerer at markedsorientering og produktutvikling er selvstendige prosesser som blir for omfattende å bedrive på samme
tid.Samtidig vises salgsfunksjonen å spille en viktig rolle for realiseringen av
produkt- og innovasjonsytelseseffektene av MO. Dette kan indikere at gode salgserfaringer fra markedet gjør at bedriften fokuserer ressurser rundt tilsvarende produkter i fremtiden. Derav har disse produktene høyere sannsynlighet for høy produkt- og innovasjonsytelse. Dette diskuteres og problematiseres da det kan resultere i færre radikale innovasjoner, og at bedriften kan gå glipp av viktige markedsmuligheter.