Blar i Master i pedagogikk på tittel
Viser treff 111-130 av 204
-
Lese for livet : En kvalitativ undersøkelse av effektive lesestrategier for elever med autismespekterforstyrrelser og elever med Down syndrom
(Master thesis, 2015)Bakgrunn og formål: Denne studien handler om elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) og elever med Down syndrom (DS), og deres språk, lese- og skriveutvikling. En rekke studier viser til at både elever med ASF og ... -
Lesing på skjerm og papir. God leseforståelse for 1. klassinger - en litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen undersøker hva et utvalg forskningsartikler sier om 1.klassingers leseforståelse i møte med multimodale og lineære tekster på skjerm sammenlignet med papir. Det forutsettes at elevene leser selv ... -
Lærebogen i undervisningen : hæmmende eller fremmende for tilpasset oplæring
(Master thesis, 2016)”Lærebogen som ressource eller ramme, fremmende eller hæmmende for tilpasset oplæring i undervisningen” er tittelen på denne opgave og indrammer desuden tema for dette studie. Begrundelse for valg af dette tema, udspringer ... -
Læreres arbeid med tidlig lese- og skrivevansker : Hvordan arbeider lærere i 1.-4.klasse med elever med lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2019)Lese- og skrivevansker og tidlig innsats er aktuelle temaer i dagens samfunn og behovet for spesialpedagogisk hjelp øker. Selv om mange elever i dag ikke trenger spesialpedagogisk hjelp, er det noen som har behov for ... -
Læreres læring : læreres læring i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er basert på brevmetoden og semistrukturert intervju, og gjennomført ved en satelittavdeling på egen arbeidsplass. Valg av tema og problemstilling er først og fremst tuftet på min undring over læreres ... -
Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handling
(Master thesis, 2016)Tema og problemstilling Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for ... -
Læringsmiljøsamtalen : en metode for å skape et bedre læringsmiljø?
(Master thesis, 2013) -
Man blir jo rikere av det. Veiledningsordningen som et praksisfellesskap
(Master thesis, 2021)Sammendrag Jeg har i denne avhandlingen valgt å se profesjonskvalifisering fra et longitudinelt perspektiv. Det innebærer all læring og erfaring en person tilegner seg i de forskjellige kontekstene vedkommende opererer ... -
Med barn og unge i fokus!
(Master thesis, 2021)Avhandlingen har gjort et forsøk på å undersøke tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, og hvordan dette kan sikre ungdom deres rett til hjelp og støtte, forankret i mandatet om tidlig innsats. Opplæringslova §1-3 slår fast ... -
Mellom fagfokus og omsorg.
(Master thesis, 2018)Psykisk helse er i dag et sentralt og aktuelt tema i samfunnsdebatten, og det hevdes fra flere hold at psykiske helseplager hos ungdom dessverre ser ut til å være økende. Skolen møter daglig alle barn og unge og er derfor ... -
Mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen. Den teoretiske referanseramme bygger teoretikere som blant annet Gotvassli, Fullan, Bolan & Deal og Spurkeland. ... -
«Men se på alt du kan!» Om å fremme god psykososial fungering hos grunnskoleelever med dyspraksi.
(Master thesis, 2021)Studien er en kvalitativ undersøkelse, som handler om psykososial fungering hos skolebarn med dyspraktiske vansker. Studien belyser følgende problemstilling: Hvordan kan god psykososial fungering fremmes hos grunnskoleelever ... -
Mind the Gap: Ungdomsmedvirkning i teori og praksis. Fylkeskommunens ansvar for ungdomsmedvirkning etter kommuneloven og FNs barnekonvensjon
(Master thesis, 2022)Å være medborger handler om å ha like muligheter til å delta i utformingen av samfunnet. Barn og unge under 18 år utgjør 20 prosent av befolkningen i Norge. De har ikke stemmerett og de deltar sjeldent på de arenaer hvor ... -
Motivasjon, mestring, tilhørighet og opplevelse av sammenheng: En kvalitativ studie av unge voksne og deres opplevelse av motivasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker unge voksnes fortellinger. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om unge voksnes egne fortellinger om påvirkningsfaktorer som motiverer dem. Det er da avgrenset til hva de forteller om ... -
Muligheter for fellesskap - En intervjustudie om læreres tilrettelegging av spesialundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2018)Tema for denne studien er hvordan spesialundervisning praktiseres av lærere på ungdomstrinnet. Den fokuserer på hvordan lærerne begrunner sine valg i tilrettelegging av spesialundervisningen, og hvilke virkemidler og ... -
Når liv og roller veves sammen - skolelederrollen og relasjonskompetanse
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne oppgaven er Når liv og rolle veves sammen. Skolelederrollen og relasjonskompetanse. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan erfarer skoleleder betydningen av egen relasjonskompetanse? Jeg ... -
Når læreren mobber : en kvalitativ studie om å bli mobbet av en eller flere lærere
(Master thesis, 2016)I følge elevundersøkelsen 2015 opplever over 9 000 barn i Norge å bli mobbet av en eller flere lærere oftere enn en gang i måneden. Det er forsket en del på konsekvensene på mobbing av medelever, men konsekvensene av ... -
Norsk med tegnstøtte i barnehagens språkmiljø. En studie om hvordan barnehagen kan bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon
(Master thesis, 2017)I dagens samfunn tenker man ofte på den verbale talen når det snakkes om kommunikasjon. For mange barn er ikke denne typen for kommunikasjon mulig. Denne studien har fokusert på å innhente og utvikle ny kunnskap vedrørende ... -
Ny som lærer. Hva kan bidra til at lærerne blir i skolen?
(Master thesis, 2019)Med 18 års erfaring fra grunnskolen har jeg selv opplevd å være nyutdannet. Jeg erfarte hvordan jeg måtte «skape» min egen profesjonalitet med utgangspunkt i prøving og feiling. På tross av at det har vært mye fokus på ... -
Nyankomne minoritetsspråklige elever og særskilt språkopplæring i Norge
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven gjør jeg en kvalitativ undersøkelse om forhold og føringer rundt nyankomne minoritetsspråklige elevers opplæringstilbud i Norge. Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hva slik opplæring innebærer, ...