Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handling
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2416555Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master i pedagogikk [203]
Sammendrag
Tema og problemstilling
Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for min masteravhandling: «Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon». Bakgrunn for valg av tema har sitt opphav i flere elementer, både av teoretisk interesse, samfunnspolitisk og en personlig interesse. Jeg har valgt følgende problemstilling for min avhandling: «Hvordan kan organisasjonen utvikle ett læringsfellesskap i personalet gjennom aksjonsforskning?»
Jeg vil belyse problemstillingen med utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
1) Hvilke faktorer virker hemmende på læringsfellesskapet?
2) Hvilke faktorer fremmer læringsfellesskapet?
Metode
Metoden jeg har brukt er en kvalitativ tilnærming, der kvalitative studier danner et grunnlag for å bli bedre kjent med aktuelle fenomener. Gjennom informasjon fra praksisfeltet og studier av aktuell litteratur vil man kunne skap forståelse for fenomenet. Med bakgrunn i at jeg gjennomfører forskningsarbeidet i egen virksomhet vil aksjonsforskning legge til grunn valg av spesifikk metode. Etter aksjonene var avsluttet, valgte jeg å utføre brevmetoden, med utgangspunkt i gjennomførte aksjoner.
Resultater
De fleste av informantene ser på læringsfellesskap som nødvendig for organisasjonen å utvikle seg. Å reflektere og å tenke sammen er begreper som knyttes nært opp til læringsfellesskap både gjennom teorien og hos informantene.
Kort oppsummert er det slik at informantene anerkjenner læringsfellesskap som viktig for å være i utvikling, men de opplever at det er vanskelig å få til på grunn av manglende evne og vilje hos flertallet i gruppen.