Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Linn Maria
dc.date.accessioned2016-10-20T08:05:46Z
dc.date.available2016-10-20T08:05:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2416555
dc.description.abstractTema og problemstilling Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for min masteravhandling: «Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon». Bakgrunn for valg av tema har sitt opphav i flere elementer, både av teoretisk interesse, samfunnspolitisk og en personlig interesse. Jeg har valgt følgende problemstilling for min avhandling: «Hvordan kan organisasjonen utvikle ett læringsfellesskap i personalet gjennom aksjonsforskning?» Jeg vil belyse problemstillingen med utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: 1) Hvilke faktorer virker hemmende på læringsfellesskapet? 2) Hvilke faktorer fremmer læringsfellesskapet? Metode Metoden jeg har brukt er en kvalitativ tilnærming, der kvalitative studier danner et grunnlag for å bli bedre kjent med aktuelle fenomener. Gjennom informasjon fra praksisfeltet og studier av aktuell litteratur vil man kunne skap forståelse for fenomenet. Med bakgrunn i at jeg gjennomfører forskningsarbeidet i egen virksomhet vil aksjonsforskning legge til grunn valg av spesifikk metode. Etter aksjonene var avsluttet, valgte jeg å utføre brevmetoden, med utgangspunkt i gjennomførte aksjoner. Resultater De fleste av informantene ser på læringsfellesskap som nødvendig for organisasjonen å utvikle seg. Å reflektere og å tenke sammen er begreper som knyttes nært opp til læringsfellesskap både gjennom teorien og hos informantene. Kort oppsummert er det slik at informantene anerkjenner læringsfellesskap som viktig for å være i utvikling, men de opplever at det er vanskelig å få til på grunn av manglende evne og vilje hos flertallet i gruppen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectlærende organisasjonernb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.titleLæringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handlingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel