Læreres læring : læreres læring i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelse
Abstract
Denne masteroppgaven er basert på brevmetoden og semistrukturert intervju, og gjennomført
ved en satelittavdeling på egen arbeidsplass. Valg av tema og problemstilling er først og
fremst tuftet på min undring over læreres læring og hvordan det kan legges til rette for denne
fra skoleleders side, men også i kjensgjerningen om at stadig raskere endringer i samfunnet
fører til store utfordringer i utdanningssystemet vårt.
Det har vært interessant å fordype seg i oppgavens problemstilling: «Hvordan kan
skoleledelsen motivere for og tilrettelegge for læreres læring?»
Med utgangspunkt i blant annet Cato Wadels to ledelsesformer- pedagogisk og administrativ
ledelse, og ulike perspektiver på pedagogisk utviklingsarbeid i en lærende organisasjon har
jeg benyttet følgende forskningsspørsmål i forsøket på å belyse problemstillingen:
1. Hvordan legger skoleledelsen til rette for læreres læring?
2. Hvordan opplever lærerne egne læringsmuligheter?
3. Hvordan opplever lærerne faglig støtte fra sin leder?
Jeg har valgt et kvalitativt forskningsdesign med hermeneutisk tilnærming hvor min
forforståelse og min tolkning av deltakernes synspunkter er sentral.
Gjennom analyse av innhentet empiri har jeg kommet fram til tre kjernekategorier som er
sentrale – tid, motivasjon og relasjon. Funnene viser kort fortalt at både lærere og skoleleder
opplever det utfordrende å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid i spenningsfeltet mellom
pedagogisk og administrativ ledelse